Somevaikuttajat majoitusliikkeiden markkinoinnissa
Miettinen, Melissa (2020)
Miettinen, Melissa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296436
Tiivistelmä
Sosiaalisessa mediassa tapahtuva markkinointi ja mainonta ovat olleet voimakkaassa kasvussa viime vuosina. Vuonna 2019 Suomessa internetin ja sosiaalisen median käyttöaste oli 79%. Opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2019 ja se valmistui helmikuussa 2020.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten majoitusliikkeet käyttävät ja hyödyntävät sosiaalisen median vaikuttajia markkinointistrategiassaan. Päätavoitteena tutkittiin, millä tavoin vaikuttajamarkkinointia käytetään majoitusliiketoiminnassa. Alaongelmana tutkittiin, millaisia hyötyjä somevaikuttajan kautta saavutettiin. Aihe rajattiin Instagramissa ja YouTubessa tapahtuvaan markkinointiin. Suomessa YouTube on toiseksi ja Instagram viidenneksi käytetyin kanava.
Tietoperustassa käsiteltiin markkinointia sosiaalisessa mediassa vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta sekä määriteltiin sosiaaliseen mediaan liittyvät termit, kuten markkinoinnin eri kilpailukeinot, sosiaalisen median vaikuttaja ja sosiaalisen median kanavat. Tietoperustan jälkeen käsiteltiin tutkimusmetodit ja -tulokset. Tulosten jälkeen pohdintaosuudessa käsiteltiin markkinointikeinon kannattavuutta, sen hyötyjä ja haittoja, minkä jälkeen koottiin johtopäätökset ja kehitysehdotukset.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, jotka tehtiin puhelimitse tai kasvotusten loppuvuodesta 2019. Internetin avulla kartoitettiin tutkimukseen sopivat majoitusliikkeet, joita lopulta valikoitui kolme Suomessa toimivaa yritystä. Teemahaastattelurunko pohjautui opinnäytetyön tietoperustaan. Haastatteluvastaukset analysoitiin, ja niiden pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseen tulevaisuudessa.
Tulosten mukaan kannattavampi kanava markkinointiin oli Instagram, jossa tehdyt kampanjamarkkinoinnit tuottivat uusia liidejä enemmän kuin YouTubessa toteutetut markkinointivideot. Yritykset olivat analytiikkaohjelmien avulla saaneet tietää myös mikrovaikuttajien sitoutuneisuusprosentin suuremmaksi muihin vaikuttajaryhmiin verrattuna.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vaikuttajamarkkinointi on hyödyllistä majoitusliikkeille toimintamallin ollessa yritykselle sopiva.
Opinnäytetyössä ei ole toimeksiantajaa, vaan tutkimus on osoitettu kaikille Suomen majoitusliikkeille, jotka ovat jo hyödyntäneet tai ovat harkinneet vaikuttajamarkkinoinnin käyttämistä omassa strategiassaan. Raportin avulla he voivat soveltaa opinnäytetyön tutkimustuloksia omassa markkinointisuunnitelmassaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten majoitusliikkeet käyttävät ja hyödyntävät sosiaalisen median vaikuttajia markkinointistrategiassaan. Päätavoitteena tutkittiin, millä tavoin vaikuttajamarkkinointia käytetään majoitusliiketoiminnassa. Alaongelmana tutkittiin, millaisia hyötyjä somevaikuttajan kautta saavutettiin. Aihe rajattiin Instagramissa ja YouTubessa tapahtuvaan markkinointiin. Suomessa YouTube on toiseksi ja Instagram viidenneksi käytetyin kanava.
Tietoperustassa käsiteltiin markkinointia sosiaalisessa mediassa vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta sekä määriteltiin sosiaaliseen mediaan liittyvät termit, kuten markkinoinnin eri kilpailukeinot, sosiaalisen median vaikuttaja ja sosiaalisen median kanavat. Tietoperustan jälkeen käsiteltiin tutkimusmetodit ja -tulokset. Tulosten jälkeen pohdintaosuudessa käsiteltiin markkinointikeinon kannattavuutta, sen hyötyjä ja haittoja, minkä jälkeen koottiin johtopäätökset ja kehitysehdotukset.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, jotka tehtiin puhelimitse tai kasvotusten loppuvuodesta 2019. Internetin avulla kartoitettiin tutkimukseen sopivat majoitusliikkeet, joita lopulta valikoitui kolme Suomessa toimivaa yritystä. Teemahaastattelurunko pohjautui opinnäytetyön tietoperustaan. Haastatteluvastaukset analysoitiin, ja niiden pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseen tulevaisuudessa.
Tulosten mukaan kannattavampi kanava markkinointiin oli Instagram, jossa tehdyt kampanjamarkkinoinnit tuottivat uusia liidejä enemmän kuin YouTubessa toteutetut markkinointivideot. Yritykset olivat analytiikkaohjelmien avulla saaneet tietää myös mikrovaikuttajien sitoutuneisuusprosentin suuremmaksi muihin vaikuttajaryhmiin verrattuna.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vaikuttajamarkkinointi on hyödyllistä majoitusliikkeille toimintamallin ollessa yritykselle sopiva.
Opinnäytetyössä ei ole toimeksiantajaa, vaan tutkimus on osoitettu kaikille Suomen majoitusliikkeille, jotka ovat jo hyödyntäneet tai ovat harkinneet vaikuttajamarkkinoinnin käyttämistä omassa strategiassaan. Raportin avulla he voivat soveltaa opinnäytetyön tutkimustuloksia omassa markkinointisuunnitelmassaan.