Ideaparkin vaikutukset Seinäjoen keskustan kauppiaisiin lyhyellä aikavälillä
Salo, Kristina; Vuoluterä, Elina (2020)
Salo, Kristina
Vuoluterä, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296446
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Ideaparkin avaamisen vaikutuksia lyhyellä aikavälillä Seinäjoen keskustan yrityksien toimintaan. Ensimmäinen tavoite oli selvittää, millainen on vetovoimainen keskusta ja millaisia vaikutuksia keskustan ulkopuolelle sijoitetuilla kauppakeskuksilla ja ”peltomarketeilla” on ollut keskustan yrityksiin. Toinen tavoite oli selvittää yritysten ennakko-odotuksia ja toteutuneita vaikutuksia, joita Ideaparkin avaamisella oli ollut. Kolmas tavoite oli selvittää yritysten näkemys Seinäjoen keskustan tämänhetkisestä vetovoimaisuudesta ja siitä, miten sitä voitaisiin kehittää. Työ toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Teoriaosuus koostuu kahdesta eri osiosta. Vetovoima-osiossa käsitellään Seinäjokea ja sen vetovoimatekijöitä, kaupan suuryksiköiden vaikutuksia kaupunkien keskustoihin sekä kokemuksia muista kaupungeista. Vastakkainasettelussa vertaillaan Seinäjoen keskustaa ja Ideaparkia yrityksen sijoittumispaikkana.
Tutkimus toteutettiin kaksiosaisena verkkokyselynä, joka toimitettiin vastaajille sähköpostilla sekä Messenger-sovelluksella. Kaksiosaisuudella haluttiin selvittää, onko kahdessa kuukaudessa yritysten mielipide muuttunut. Kysely lähetettiin 217 yritykselle. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi 51 ja toiseen 23 yritystä. Kyselypohjana käytettiin strukturoituja kysymyksiä, joihin useimpiin annettiin mahdollisuus myös tarkentaa vastausta avoimella vastauksella.
Tutkimustulokset osoittivat, että Ideaparkin avaamisella oli ollut vaikutuksia keskustan yrityksiin. Vaikutukset ovat näkyneet esimerkiksi asiakasvirtojen hiljentymisenä sekä liikevaihdon vähenemisenä. Osa vastanneista yrityksistä oli kokenut paineita muuttaa omaa toimintaansa pärjätäkseen kilpailussa Ideaparkia vastaan. Ideaparkin nähtiin olevan keskustaa vetovoimaisempi tapahtumien ja ilmaisen pysäköinnin vuoksi. Keskustan yritysten mielestä Seinäjoen kauppakeskustaa tulisi myös kehittää vetovoimaisemmaksi pysäköintimahdollisuuksia helpottamalla, kaupungin imagoa parantamalla ja ylläpitämällä liikkeiden monipuolisuutta. Tämänhetkistä keskustaa yritykset eivät pitäneet vetovoimaisena.
Teoriaosuus koostuu kahdesta eri osiosta. Vetovoima-osiossa käsitellään Seinäjokea ja sen vetovoimatekijöitä, kaupan suuryksiköiden vaikutuksia kaupunkien keskustoihin sekä kokemuksia muista kaupungeista. Vastakkainasettelussa vertaillaan Seinäjoen keskustaa ja Ideaparkia yrityksen sijoittumispaikkana.
Tutkimus toteutettiin kaksiosaisena verkkokyselynä, joka toimitettiin vastaajille sähköpostilla sekä Messenger-sovelluksella. Kaksiosaisuudella haluttiin selvittää, onko kahdessa kuukaudessa yritysten mielipide muuttunut. Kysely lähetettiin 217 yritykselle. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi 51 ja toiseen 23 yritystä. Kyselypohjana käytettiin strukturoituja kysymyksiä, joihin useimpiin annettiin mahdollisuus myös tarkentaa vastausta avoimella vastauksella.
Tutkimustulokset osoittivat, että Ideaparkin avaamisella oli ollut vaikutuksia keskustan yrityksiin. Vaikutukset ovat näkyneet esimerkiksi asiakasvirtojen hiljentymisenä sekä liikevaihdon vähenemisenä. Osa vastanneista yrityksistä oli kokenut paineita muuttaa omaa toimintaansa pärjätäkseen kilpailussa Ideaparkia vastaan. Ideaparkin nähtiin olevan keskustaa vetovoimaisempi tapahtumien ja ilmaisen pysäköinnin vuoksi. Keskustan yritysten mielestä Seinäjoen kauppakeskustaa tulisi myös kehittää vetovoimaisemmaksi pysäköintimahdollisuuksia helpottamalla, kaupungin imagoa parantamalla ja ylläpitämällä liikkeiden monipuolisuutta. Tämänhetkistä keskustaa yritykset eivät pitäneet vetovoimaisena.