Isännöinnin ammattitutkinnon perusteiden vastaavuuden kartoitus
Tossavainen, Susu (2020)
Tossavainen, Susu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa voimassaolevien isännöinnin ammattitutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimusten vastaavuutta työelämän nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin. Vastaavaa kartoitusta ei ole aiemmin tehty. Aihepiiri valikoitui tekijän omista intresseistä vuodesta 2004 isännöitsijänä, ja vuodesta 2015 isännöinnin koulutustehtävissä toimineena. Aiheen lopullinen rajaus tuli toimeksiantaja Kiinkolta, joka on yhteisnimi Kiinteistöalan Koulutuskeskus Oy:lle ja Kiinteistöalan Koulutussäätiölle.
Kartoitus tehtiin alan asiantuntijoille toimitetulla verkkokyselyllä, jolla selvitettiin, miten alan asiantuntijat ovat työssään havainneet isännöintityön ja toimintakentän muuttuneen lähivuosien aikana. Vastauksista, joita saatiin 56, tehtiin johtopäätökset, miten isännöinnin ammattitutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksia voisi kehittää vastaamaan nykyisiä ja tulevia asiakas- ja työelämätarpeita. Lisäksi hyödynnettiin niin alan asiantuntijoille kuin asiakkaille lähivuosina tehtyjä tutkimuksia.
Kartoituksen tuloksena todettiin selkeimmäksi lähivuosina tapahtuneeksi isännöinnin työelämän muutokseksi juridisen ja digitaalisen osaamisen tarpeen lisääntyminen. Digitaalisuuden lisääntymisen havainnointi ei toki kartoitusta olisi tarvinnut, mutta että sitä ei ole kirjattu perusteiden ammattitaitovaatimuksiin, kirjattiin yhdeksi kehittämisehdotukseksi.
Kunnossapidon ja korjaushankkeiden osalta tärkeimmäksi koettiin päivittäisten kunnossapitotarpeiden osaaminen suhteessa syvempään rakennustekniseen osaamiseen. Nykyisissä perusteissa yhtenä valinnaisena on Tekniset palvelut isännöinnissä, joka tukee kartoitustulosta Teknisen osaamisen säilyttämisenä yhtenä suuntautumisvaihtoehtona.
Ammattiosaamista lisääväksi kehittämisehdotukseksi kirjattiin juridisen ja digitaalisen osaamisen lisäämistä kuhunkin nykyisen tutkintorakenteen osa-alueen, joita ovat hallinto, talous ja kunnossapito, ammattitaitovaatimuksiin. Muuttuvien asiakastarpeiden osalta kehittämisehdotukseksi kirjattiin nykyisen Isännöintityön kehittämissuunnitelman laatimisen rinnalle Asiakaslähtöisen palvelukonseptin mallintamisen.
Kartoitus tehtiin alan asiantuntijoille toimitetulla verkkokyselyllä, jolla selvitettiin, miten alan asiantuntijat ovat työssään havainneet isännöintityön ja toimintakentän muuttuneen lähivuosien aikana. Vastauksista, joita saatiin 56, tehtiin johtopäätökset, miten isännöinnin ammattitutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksia voisi kehittää vastaamaan nykyisiä ja tulevia asiakas- ja työelämätarpeita. Lisäksi hyödynnettiin niin alan asiantuntijoille kuin asiakkaille lähivuosina tehtyjä tutkimuksia.
Kartoituksen tuloksena todettiin selkeimmäksi lähivuosina tapahtuneeksi isännöinnin työelämän muutokseksi juridisen ja digitaalisen osaamisen tarpeen lisääntyminen. Digitaalisuuden lisääntymisen havainnointi ei toki kartoitusta olisi tarvinnut, mutta että sitä ei ole kirjattu perusteiden ammattitaitovaatimuksiin, kirjattiin yhdeksi kehittämisehdotukseksi.
Kunnossapidon ja korjaushankkeiden osalta tärkeimmäksi koettiin päivittäisten kunnossapitotarpeiden osaaminen suhteessa syvempään rakennustekniseen osaamiseen. Nykyisissä perusteissa yhtenä valinnaisena on Tekniset palvelut isännöinnissä, joka tukee kartoitustulosta Teknisen osaamisen säilyttämisenä yhtenä suuntautumisvaihtoehtona.
Ammattiosaamista lisääväksi kehittämisehdotukseksi kirjattiin juridisen ja digitaalisen osaamisen lisäämistä kuhunkin nykyisen tutkintorakenteen osa-alueen, joita ovat hallinto, talous ja kunnossapito, ammattitaitovaatimuksiin. Muuttuvien asiakastarpeiden osalta kehittämisehdotukseksi kirjattiin nykyisen Isännöintityön kehittämissuunnitelman laatimisen rinnalle Asiakaslähtöisen palvelukonseptin mallintamisen.