Nuoret vakuutuksenottajina : tietopaketti vakuuttamisesta
Wehman, Veera (2020)
Wehman, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296489
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia nuorille tietopaketti riskienhallinnan perusasioista sekä vakuutusyhtiöiden tarjoamista vakuutuksista. Opinnäytetyössä vertailtiin viiden eri vakuutusyhtiön tarjoamia koti-, tapaturma- ja matkustajavakuutuksia. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia valmiita vakuutuspaketteja nuorille on tarjolla sekä koota samanlaiset paketit niiden yhtiöiden osalta, joilla tällaisia paketteja ei ollut. Aihe valikoitui, koska vakuuttaminen koskee kaikkia eivätkä erityisesti nuoret yleensä perehdy vakuutusasioihinsa tarpeeksi. Tämän opinnäytetyön oli tarkoitus olla helppo ja yksinkertainen tapa perehtyä vakuuttamiseen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin riskienhallintaa ja vakuuttamista. Tässä osuudessa käytiin läpi, mitä riskienhallinta on, miten riskejä tunnistetaan ja miten niiltä voidaan varautua. Vakuuttamisesta kerrottiin yleisiä asioita vakuutusten valinnasta ja vakuutusyhtiöiden toiminnasta sekä hieman lainsäädännöllisiä asioita. Opinnäytetyöhön saatiin myös hieman myynnillistä näkökulmaa, kun teoriaosuudessa käsiteltiin asiakasluokittelua, palvelun tuotteistamista sekä tarpeen määrittelyä. Näistä kerrottiin yleisellä tasolla, mutta nämä kaikki ovat jollain tavalla läsnä vakuutusyhtiön toiminnassa.
Tapausosiossa keskityttiin vakuutusyhtiöiden tarjoamiin koti-, tapaturma- ja matkustajavakuutuksiin. Jokaisen yhtiön vakuutuksia käsiteltiin eri luvuissa ja tuotiin esille niiden ominaispiirteitä keskittyen enimmäkseen omavastuuosuuksiin sekä enimmäiskorvausmääriin. Vertailussa kävi ilmi, että vakuutuksissa ei ole muuten suuria eroavaisuuksia muuta kuin juuri omavastuiden ja enimmäiskorvausmäärien osalta. Joidenkin yhtiöiden välillä oli suurempia vaihteluita kuin toisien. Lopuksi vertailtiin myös hintoja vuositasolla, mikä osoitti, että hinnat ovat hyvin samat kaikissa yhtiöissä. The aim of this thesis was to provide young people with an information package on various insurance policies as well as an introduction to the basics of risk management. The thesis compared home, accident and passenger insurance offered by five different insurance companies. The purpose was to find out what kind of insurance packages for young people are available and to compile similar packages for companies that did not have such packages. The topic was chosen because insurance concerns everyone and young people in particular are generally not sufficiently familiar with their insurance matters. The purpose of this thesis was to be an easy and simple way to learn about insurance. The theoretical part dealt with risk management and insurance.
This section covered what risk management is, how risks are identified and how to prepare for them. General principles of insurance selection and operations of insurance companies, as well as some legislative issues were discussed. The thesis also provided a sales perspective, as the theory section also dealt with customer categorization, productization of the services and the definition of need. These were described at a general level, but they are all somehow present in the operations of insurance companies.
The case section focused on home, accident and passenger insurance offered by insurance companies. The insurances of each company were dealt with in different chapters and their characteristics were highlighted, focusing mainly on the deductible and the maximum compensation amounts. The comparison showed that there is no major difference between insurance policies other than just deductibles and maximum compensation. There was greater variation between some companies than others. Finally, prices were also compared on an annual basis, which showed that prices are very similar in all insurance companies.
Teoriaosuudessa käsiteltiin riskienhallintaa ja vakuuttamista. Tässä osuudessa käytiin läpi, mitä riskienhallinta on, miten riskejä tunnistetaan ja miten niiltä voidaan varautua. Vakuuttamisesta kerrottiin yleisiä asioita vakuutusten valinnasta ja vakuutusyhtiöiden toiminnasta sekä hieman lainsäädännöllisiä asioita. Opinnäytetyöhön saatiin myös hieman myynnillistä näkökulmaa, kun teoriaosuudessa käsiteltiin asiakasluokittelua, palvelun tuotteistamista sekä tarpeen määrittelyä. Näistä kerrottiin yleisellä tasolla, mutta nämä kaikki ovat jollain tavalla läsnä vakuutusyhtiön toiminnassa.
Tapausosiossa keskityttiin vakuutusyhtiöiden tarjoamiin koti-, tapaturma- ja matkustajavakuutuksiin. Jokaisen yhtiön vakuutuksia käsiteltiin eri luvuissa ja tuotiin esille niiden ominaispiirteitä keskittyen enimmäkseen omavastuuosuuksiin sekä enimmäiskorvausmääriin. Vertailussa kävi ilmi, että vakuutuksissa ei ole muuten suuria eroavaisuuksia muuta kuin juuri omavastuiden ja enimmäiskorvausmäärien osalta. Joidenkin yhtiöiden välillä oli suurempia vaihteluita kuin toisien. Lopuksi vertailtiin myös hintoja vuositasolla, mikä osoitti, että hinnat ovat hyvin samat kaikissa yhtiöissä.
This section covered what risk management is, how risks are identified and how to prepare for them. General principles of insurance selection and operations of insurance companies, as well as some legislative issues were discussed. The thesis also provided a sales perspective, as the theory section also dealt with customer categorization, productization of the services and the definition of need. These were described at a general level, but they are all somehow present in the operations of insurance companies.
The case section focused on home, accident and passenger insurance offered by insurance companies. The insurances of each company were dealt with in different chapters and their characteristics were highlighted, focusing mainly on the deductible and the maximum compensation amounts. The comparison showed that there is no major difference between insurance policies other than just deductibles and maximum compensation. There was greater variation between some companies than others. Finally, prices were also compared on an annual basis, which showed that prices are very similar in all insurance companies.