Lasten levoton käyttäytyminen ja levottomat tilanteet varhaiskasvatuksessa : kasvattajan toiminnan vaikutus
Nyrö, Ela; Taiminen, Heini (2020)
Nyrö, Ela
Taiminen, Heini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296562
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössä oli tehdä näkyväksi levottomuus sekä lasten käyttäytymisessä että eri tilanteissa. Lisäksi tavoitteena oli tuoda kaikkien, erityisesti varhaiskasvattajien, tietoisuuteen mahdollisten levottomien tilanteiden määrä ja kuinka yleisiä nämä varhaiskasvatuksessa ovat. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia levottomuuden ilmenemisestä sekä mahdollisia konkreettisia keinoja, joita kasvattajat käyttävät erilaisissa kasvatustilanteissa. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen ja puolistrukturoidun pienryhmähaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui kaksi pientä varhaiskasvatuksen yksikköä pirkanmaalaisesta kunnasta. Kunnan tai yksiköiden nimiä ei mainita anonymiteetin takaamiseksi.
Keskeisimpiä havaintoja tutkimuksessa oli lasten levottoman käyttäytymisen lisääntyminen varhaiskasvatuksessa. Pääosin tämä ilmeni yleisenä rauhattomuutena ja fyysisenä toimintana. Levottomuutta aiheutti erilaisissa tilanteissa useimmiten aikuisen epäjohdonmukainen ja suunnittelematon toiminta. Jonkin verran levottomuutta arjessa aiheutui myös isoista lapsiryhmistä sekä vähäisestä henkilökunnan määrästä joissakin tilanteissa. Kasvattajat kokivat tärkeinä näissä tilanteissa muun muassa pienryhmätoiminnan sekä erilaiset konkreettiset keinot ja toimintatavat.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyön tekijöiden omat kokemukset levottomuuden lisääntymisestä saivat vahvistusta. Yllättävänä tuloksena voi pitää sitä, kuinka paljon kasvattajat itse tunnistivat oman toimintansa syynä levottomuuden lisääntymiseen eri kasvatustilanteissa. Kasvattajilla on kuitenkin paljon konkreettisia keinoja levottomissa tilanteissa toimimiseen.
Keskeisimpiä havaintoja tutkimuksessa oli lasten levottoman käyttäytymisen lisääntyminen varhaiskasvatuksessa. Pääosin tämä ilmeni yleisenä rauhattomuutena ja fyysisenä toimintana. Levottomuutta aiheutti erilaisissa tilanteissa useimmiten aikuisen epäjohdonmukainen ja suunnittelematon toiminta. Jonkin verran levottomuutta arjessa aiheutui myös isoista lapsiryhmistä sekä vähäisestä henkilökunnan määrästä joissakin tilanteissa. Kasvattajat kokivat tärkeinä näissä tilanteissa muun muassa pienryhmätoiminnan sekä erilaiset konkreettiset keinot ja toimintatavat.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyön tekijöiden omat kokemukset levottomuuden lisääntymisestä saivat vahvistusta. Yllättävänä tuloksena voi pitää sitä, kuinka paljon kasvattajat itse tunnistivat oman toimintansa syynä levottomuuden lisääntymiseen eri kasvatustilanteissa. Kasvattajilla on kuitenkin paljon konkreettisia keinoja levottomissa tilanteissa toimimiseen.
