Fressi Yrityspalveluiden verkkosivujen uudistus inbound-markkinoinnin tehostamiseksi
Bergström, Joonas (2020)
Bergström, Joonas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306690
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa Fressi Yrityspalveluiden verkkosivut inbound-markkinoinnin tehostamiseksi. Uudistuksen tarkoituksena oli parantaa verkkosivujen visuaalista ilmettä, käyttäjäkokemusta ja hakukoneoptimointia. Toimeksianto verkkosivujen uudistamisesta saatiin loppuvuodesta 2018, ja uudistetut verkkosivut julkaistiin syyskuussa 2019.
Verkkosivujen visuaalinen ilme uudistettiin uudella kuvamateriaalilla, jonka toteuttamisessa käytettiin ammattikuvaajan ja -meikkaajan palveluja. Tärkeitä sisältöjä, kuten toimintakehotteita, korostettiin muokkaamalla mm. visuaalisten elementtien värejä, kokoa ja sijaintia suhteessa muihin elementteihin. Käyttäjäkokemusta pyrittiin parantamaan muokkaamalla verkkosivun rakenne ja navigointiratkaisut yksinkertaisiksi, käyttäjän liikkumista helpottaviksi ja yhdenmukaisiksi kaikilla sivuilla. Sivujen nopean latautumisen takaamiseksi kuvat optimoitiin sopivaan tiedostomuotoon ja -kokoon. Sivuille tuotettiin uutta tekstisisältöä, jotta teksti olisi asiakkaille merkityksellistä, ja jotta sivujen hakukonenäkyvyys paranisi. Lisäksi hakukoneoptimoinnissa lisättiin avainsanoja, metakuvaukset ja kuvien vaihtoehtoiset tekstit. Uudistus suunniteltiin ja toteutettiin perehtymällä kirjallisiin lähteisiin, tekemällä verkkosivuvertailua, konsultoimalla asiantuntijoita ja tekemällä yhteistyötä heidän kanssaan sekä hyödyntämällä ilmaisia verkkotyökaluja hakukoneoptimointiin ja tavoitteiden toteutumisen mittaamiseen. Verkkosivut luotiin ja niitä hallitaan WordPress-ohjelmalla.
Uudistuksen tavoitteiden toteutumista ja onnistumista mitattiin kvantitatiivisilla mittareilla. Vertailujaksoina olivat uudistettujen verkkosivujen julkaisun jälkeiset neljä kuukautta ja vastaava ajanjakso vuotta aikaisemmin. Työekonomisista syistä ja ajanpuutteen vuoksi tavoitteiden toteutumista ei arvioitu käyttökokemustutkimuksella ja testiryhmien haastatteluilla. Opinnäytetyössä käytettyjen mittausmenetelmien perusteella verkkosivujen uudistus onnistui hyvin: uudistettujen verkkosivujen verkkoliikenne parani miltei kaikilta osin samoin kuin hankittujen liidien määrä.
Opinnäytetyön pohjalta suositus on, että verkkosivujen uudistamisella ja päivittämisellä on nimetty vastuuhenkilö, joka perehdyttää asianomaiset yritykseen ja sen kohderyhmiin ja valvoo työn laatua ja tavoitteiden toteutumista. Ajan säästämiseksi ja laadun takaamiseksi verkkosivun teknisessä ja visuaalisessa toteutuksessa on suositeltavaa hyödyntää asiantuntijoiden apua. Säännöllinen verkkosivujen toiminnan mittaaminen ja verkkosivujen päivittäminen on erityisesti myyntiä tavoittelevalle yritykselle ehdottoman tärkeää. Verkkosivuja uudistettaessa myös kvalitatiivinen menetelmä olisi tarpeellinen. Ennen kuin yritys julkaisee uudistetut verkkosivut, niitä testaamaan kannattaa pyytää useampi henkilö. Testaus on syytä tehdä myös usealla eri laitteella, eri kokoisilla näytöillä ja eri käyttöliittymillä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös Pikaopas verkkosivujen uudistamiseen. Opinnäytetyön ja oppaan on yhdessä tarkoitus toimia perehdytysmateriaalina myös silloin, kun yrityksen verkkosivuista vastuussa oleva henkilö vaihtuu.
Verkkosivujen visuaalinen ilme uudistettiin uudella kuvamateriaalilla, jonka toteuttamisessa käytettiin ammattikuvaajan ja -meikkaajan palveluja. Tärkeitä sisältöjä, kuten toimintakehotteita, korostettiin muokkaamalla mm. visuaalisten elementtien värejä, kokoa ja sijaintia suhteessa muihin elementteihin. Käyttäjäkokemusta pyrittiin parantamaan muokkaamalla verkkosivun rakenne ja navigointiratkaisut yksinkertaisiksi, käyttäjän liikkumista helpottaviksi ja yhdenmukaisiksi kaikilla sivuilla. Sivujen nopean latautumisen takaamiseksi kuvat optimoitiin sopivaan tiedostomuotoon ja -kokoon. Sivuille tuotettiin uutta tekstisisältöä, jotta teksti olisi asiakkaille merkityksellistä, ja jotta sivujen hakukonenäkyvyys paranisi. Lisäksi hakukoneoptimoinnissa lisättiin avainsanoja, metakuvaukset ja kuvien vaihtoehtoiset tekstit. Uudistus suunniteltiin ja toteutettiin perehtymällä kirjallisiin lähteisiin, tekemällä verkkosivuvertailua, konsultoimalla asiantuntijoita ja tekemällä yhteistyötä heidän kanssaan sekä hyödyntämällä ilmaisia verkkotyökaluja hakukoneoptimointiin ja tavoitteiden toteutumisen mittaamiseen. Verkkosivut luotiin ja niitä hallitaan WordPress-ohjelmalla.
Uudistuksen tavoitteiden toteutumista ja onnistumista mitattiin kvantitatiivisilla mittareilla. Vertailujaksoina olivat uudistettujen verkkosivujen julkaisun jälkeiset neljä kuukautta ja vastaava ajanjakso vuotta aikaisemmin. Työekonomisista syistä ja ajanpuutteen vuoksi tavoitteiden toteutumista ei arvioitu käyttökokemustutkimuksella ja testiryhmien haastatteluilla. Opinnäytetyössä käytettyjen mittausmenetelmien perusteella verkkosivujen uudistus onnistui hyvin: uudistettujen verkkosivujen verkkoliikenne parani miltei kaikilta osin samoin kuin hankittujen liidien määrä.
Opinnäytetyön pohjalta suositus on, että verkkosivujen uudistamisella ja päivittämisellä on nimetty vastuuhenkilö, joka perehdyttää asianomaiset yritykseen ja sen kohderyhmiin ja valvoo työn laatua ja tavoitteiden toteutumista. Ajan säästämiseksi ja laadun takaamiseksi verkkosivun teknisessä ja visuaalisessa toteutuksessa on suositeltavaa hyödyntää asiantuntijoiden apua. Säännöllinen verkkosivujen toiminnan mittaaminen ja verkkosivujen päivittäminen on erityisesti myyntiä tavoittelevalle yritykselle ehdottoman tärkeää. Verkkosivuja uudistettaessa myös kvalitatiivinen menetelmä olisi tarpeellinen. Ennen kuin yritys julkaisee uudistetut verkkosivut, niitä testaamaan kannattaa pyytää useampi henkilö. Testaus on syytä tehdä myös usealla eri laitteella, eri kokoisilla näytöillä ja eri käyttöliittymillä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös Pikaopas verkkosivujen uudistamiseen. Opinnäytetyön ja oppaan on yhdessä tarkoitus toimia perehdytysmateriaalina myös silloin, kun yrityksen verkkosivuista vastuussa oleva henkilö vaihtuu.