Perehdytysmateriaali tilitoimistolle : Case Euran Yritystilit
Kinnunen, Vilma (2020)
Kinnunen, Vilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276116
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli perehdytysmateriaalin laatiminen euralaisen tilitoimiston, Euran Yritystilien käyttöön. Työn tarkoituksena oli laatia perehdytysmateriaali uudelle työntekijälle ja perehdyttäjän muistilista perehdyttäjän käyttöön, joiden avulla Euran Yritystilien perehdytysprosessia voitaisiin tehostaa.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, jossa on esitelty perehdyttämisen käsitettä, -prosessia, siitä saatavia hyötyjä ja siihen liittyvää lainsäädäntöä. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan tilitoimiston yleisimmistä palveluista, joka käsittää kirjanpidon, tilinpäätöksen, palkkahallinnon ja asiakaspalvelun.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusaineisto saatiin kerättyä haastatteluiden ja havainnoinnin avulla. Haastattelujen ja havainnoinnin teemat valittiin perehdytykseen liittyvän kirjallisuuden tutkimisesta nousseiden aiheiden perusteella. Haastatteluihin osallistuvat kuusi henkilöä valittiin perustuen heidän asemaansa Euran Yritystilien työntekijöinä ja henkilökohtaisiin kokemuksiinsa yrityksen perehdytysprosessista.
Tulokset analysointiin valittujen teemojen avulla ja hyödynnettiin perehdytysmateriaalin ja perehdyttäjän muistilistan teossa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että yrityksen työntekijät eivät kokeneet saamaansa perehdytystä laajana, vaan työhön oppiminen oli tapahtunut työn ohella. Perehdytysmateriaaliin sisällytettiin tutkimustuloksia hyödyntäen tietoa Euran Yritystileistä, yrityksen toimintavoista, työajoista, työterveyshuollosta ja koko henkilöstölle kuuluvista yleisistä työtehtävistä. The subject of this bachelor`s thesis was to prepare orientation material for the accounting firm, Euran Yritystilit. The purpose of this thesis was to prepare orientation material and a checklist for inductor to help enhance Euran Yritystilit`s introduction process.
This thesis includes a theoretical part which explores the concept of orientation, orientation process, benefits of it and legislation that associates with orientation. The theoretical part also includes knowledge about most common services that you can get from a firm of accountants such as accounting, financial statement, payroll administration and customer service.
The empirical section of this thesis was carried out as qualitative research and data was collected with interviews and observation. The themes of interviews and observation were selected based on literature related to orientation process. There were six people who were interviewed, and they were selected based on their expertise about Euran Yritystilit and their knowledge of the company`s orientation process.
The results were analyzed through selected themes and used to prepare orientation material and a checklist for inductor. The results show that the company`s employees did not feel that the company`s orientation process was extensive, and learning was rather happening through working. Using the research results, facts about Euran Yritystilit, its policies, working hours, occupational health care and tasks concerning all the employees were included in the orientation material
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, jossa on esitelty perehdyttämisen käsitettä, -prosessia, siitä saatavia hyötyjä ja siihen liittyvää lainsäädäntöä. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan tilitoimiston yleisimmistä palveluista, joka käsittää kirjanpidon, tilinpäätöksen, palkkahallinnon ja asiakaspalvelun.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusaineisto saatiin kerättyä haastatteluiden ja havainnoinnin avulla. Haastattelujen ja havainnoinnin teemat valittiin perehdytykseen liittyvän kirjallisuuden tutkimisesta nousseiden aiheiden perusteella. Haastatteluihin osallistuvat kuusi henkilöä valittiin perustuen heidän asemaansa Euran Yritystilien työntekijöinä ja henkilökohtaisiin kokemuksiinsa yrityksen perehdytysprosessista.
Tulokset analysointiin valittujen teemojen avulla ja hyödynnettiin perehdytysmateriaalin ja perehdyttäjän muistilistan teossa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että yrityksen työntekijät eivät kokeneet saamaansa perehdytystä laajana, vaan työhön oppiminen oli tapahtunut työn ohella. Perehdytysmateriaaliin sisällytettiin tutkimustuloksia hyödyntäen tietoa Euran Yritystileistä, yrityksen toimintavoista, työajoista, työterveyshuollosta ja koko henkilöstölle kuuluvista yleisistä työtehtävistä.
This thesis includes a theoretical part which explores the concept of orientation, orientation process, benefits of it and legislation that associates with orientation. The theoretical part also includes knowledge about most common services that you can get from a firm of accountants such as accounting, financial statement, payroll administration and customer service.
The empirical section of this thesis was carried out as qualitative research and data was collected with interviews and observation. The themes of interviews and observation were selected based on literature related to orientation process. There were six people who were interviewed, and they were selected based on their expertise about Euran Yritystilit and their knowledge of the company`s orientation process.
The results were analyzed through selected themes and used to prepare orientation material and a checklist for inductor. The results show that the company`s employees did not feel that the company`s orientation process was extensive, and learning was rather happening through working. Using the research results, facts about Euran Yritystilit, its policies, working hours, occupational health care and tasks concerning all the employees were included in the orientation material