Ovihitsaamon layout-suunnittelu imuohjaukseen soveltuvaksi
Rannila, Matias (2020)
Rannila, Matias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306669
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda pohja ovihitsaamon kehittämiselle suunnittelemalla imuohjausjärjestelmä ja tähän järjestelmään perustuvia layout-vaihtoehtoja Visual Components -ohjelmistolla. Työn teoriaosuudella pyrittiin antamaan käsitys layout-suunnittelusta, Visual Components -ohjelmistosta, lean-filosofiasta sekä valmistuksen ohjauksen ja materiaalinhallinnan perusteista.
Opinnäytetyö tehtiin Kurikassa sijaitsevalle Fortaco Ostrobothnia Oy:lle. Kurikan toimipaikassa valmistetaan työkoneiden ohjaamoita ja siellä on henkilöstöä noin 250.
Työ aloitettiin piirtämällä pohja hitsaamosta Visual Components -ohjelmistolla ja tutustumalla tarkemmin alkutilanteeseen. Suunnittelutyö aloitettiin ensin imuohjaustavasta, jonka pohjalle suunniteltiin layout-vaihtoehtoja. Imuohjauksen myötä piti suunnitella uudestaan myös materiaalinhallintaa. Suunnitteluun otettiin projektiryhmän lisäksi mukaan hitsaamon ja varaston työntekijöitä vaikuttamaan suunnitelman lopputulokseen.
Tulokseksi saatiin suunnitelma visuaalisesta ja yksinkertaisesta kiskoihin perustuvasta imuohjausjärjestelmästä, joka miellytti kaikkia osapuolia ja olisi varmasti myös käytännössä toimiva menetelmä. Imuohjauksen ansiosta ovia tehtäisiin vain oikeaan tarpeeseen eikä syntyisi valmiiden ovien puskurivarastoja, jotka ovat lean-filosofian mukaan hukkaa. Samalla säästyy aikaa ja resursseja, kun ei suunnitella ja valmisteta ovia etukäteen. Layout-vaihtoehtoja syntyi viisi kappaletta pienillä erilaisilla variaatioilla varustettuna. Useissa vaihtoehdoissa saatiin lisää pinta-alaa ovihitsaamon tuotantoon, jonka avulla saadaan tilaa uusille tuotteille ja keskitettyä lisää ovihitsausta samaan paikkaan. Layouteissa saatiin myös tehostettua materiaalivirtoja ja selkeytettyä tuotantoa muun muassa luomalla omat paikat ovien hitsausjigeille. Ovihitsaamoon suunniteltiin lisäksi kaksi välivarastointitapaa FIFO-periaatetta soveltaen mahdollistamaan imuohjaus ja korvaamaan edeltävää keräilykärryihin perustuvaa materiaalinhallintaa. Kappaleet 7 ja 8 sekä kaikki liitteet ovat salattuja julkisessa versiossa, sillä niiden julkaisu saattaa vahingoittaa tai olla vaaraksi toimeksiantajan liiketoiminnalle
Opinnäytetyö tehtiin Kurikassa sijaitsevalle Fortaco Ostrobothnia Oy:lle. Kurikan toimipaikassa valmistetaan työkoneiden ohjaamoita ja siellä on henkilöstöä noin 250.
Työ aloitettiin piirtämällä pohja hitsaamosta Visual Components -ohjelmistolla ja tutustumalla tarkemmin alkutilanteeseen. Suunnittelutyö aloitettiin ensin imuohjaustavasta, jonka pohjalle suunniteltiin layout-vaihtoehtoja. Imuohjauksen myötä piti suunnitella uudestaan myös materiaalinhallintaa. Suunnitteluun otettiin projektiryhmän lisäksi mukaan hitsaamon ja varaston työntekijöitä vaikuttamaan suunnitelman lopputulokseen.
Tulokseksi saatiin suunnitelma visuaalisesta ja yksinkertaisesta kiskoihin perustuvasta imuohjausjärjestelmästä, joka miellytti kaikkia osapuolia ja olisi varmasti myös käytännössä toimiva menetelmä. Imuohjauksen ansiosta ovia tehtäisiin vain oikeaan tarpeeseen eikä syntyisi valmiiden ovien puskurivarastoja, jotka ovat lean-filosofian mukaan hukkaa. Samalla säästyy aikaa ja resursseja, kun ei suunnitella ja valmisteta ovia etukäteen. Layout-vaihtoehtoja syntyi viisi kappaletta pienillä erilaisilla variaatioilla varustettuna. Useissa vaihtoehdoissa saatiin lisää pinta-alaa ovihitsaamon tuotantoon, jonka avulla saadaan tilaa uusille tuotteille ja keskitettyä lisää ovihitsausta samaan paikkaan. Layouteissa saatiin myös tehostettua materiaalivirtoja ja selkeytettyä tuotantoa muun muassa luomalla omat paikat ovien hitsausjigeille. Ovihitsaamoon suunniteltiin lisäksi kaksi välivarastointitapaa FIFO-periaatetta soveltaen mahdollistamaan imuohjaus ja korvaamaan edeltävää keräilykärryihin perustuvaa materiaalinhallintaa. Kappaleet 7 ja 8 sekä kaikki liitteet ovat salattuja julkisessa versiossa, sillä niiden julkaisu saattaa vahingoittaa tai olla vaaraksi toimeksiantajan liiketoiminnalle