Perusliikuntataitoja leikkien harjoitellen : Liikuntaleikkiprojekti Keltaviirin päiväkotiin
Hedström, Sonja; Karhulahti, Laura (2020)
Hedström, Sonja
Karhulahti, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306651
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli lasten perusliikuntataitojen harjoittelu. Tavoitteena oli perusliikuntataitojen harjoittelun avulla tukea lasten kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Aihe valikoitui, koska tut-kimusten mukaan lapset liikkuvat vähemmän kuin ennen, ja tämä huolettaa meitä. Opinnäytetyössämme perusliikuntataitojen hallitseminen sekä tutkittu tieto lasten kokonaisvaltaisesta kehityksestä ovat vuorovaikutuksessa keskenään.
Opinnäytetyömme oli projektimuotoinen, ja se toteutettiin viiden intervention avulla, joiden aiheina olivat perusliikuntataitojen osa-alueet. Päiväkodin henkilöstö ja lasten huoltajat olivat osallisena opinnäyte-työmme suunnittelussa. Interventiot suoritettiin syksyllä 2019. Interventioihin osallistui 21 3–5-vuotiasta lasta.
Konstruktiivisen oppimiskäsityksen mukaan lapsi nähdään aktiivisena toimijana. Hyödynsimme tätä tietoa opinnäytetyössämme, ja lapset saivat harjoitella perusliikuntataitoja erilaisten leikkien avulla. Havaitsimme lasten perusliikuntataitojen kehittymisen jo tämän opinnäytetyön aikana. Perusliikuntataitojen hallitsemisella on tutkittu yhteys lasten kognitiiviseen ja sosioemotionaaliseen kehitykseen. Ekologisen systeemiteorian mukaan ympäristö on merkittävä tekijä lapsen kehityksen kannalta, koska lapsi on jatkuvasti vuorovaikutuksessa ympäristöön.
Opinnäytetyömme oli projektimuotoinen, ja se toteutettiin viiden intervention avulla, joiden aiheina olivat perusliikuntataitojen osa-alueet. Päiväkodin henkilöstö ja lasten huoltajat olivat osallisena opinnäyte-työmme suunnittelussa. Interventiot suoritettiin syksyllä 2019. Interventioihin osallistui 21 3–5-vuotiasta lasta.
Konstruktiivisen oppimiskäsityksen mukaan lapsi nähdään aktiivisena toimijana. Hyödynsimme tätä tietoa opinnäytetyössämme, ja lapset saivat harjoitella perusliikuntataitoja erilaisten leikkien avulla. Havaitsimme lasten perusliikuntataitojen kehittymisen jo tämän opinnäytetyön aikana. Perusliikuntataitojen hallitsemisella on tutkittu yhteys lasten kognitiiviseen ja sosioemotionaaliseen kehitykseen. Ekologisen systeemiteorian mukaan ympäristö on merkittävä tekijä lapsen kehityksen kannalta, koska lapsi on jatkuvasti vuorovaikutuksessa ympäristöön.
