Yhteistä aikaa lapselle ja isälle : Yhteistyöprojekti Hakalahden päiväkodin kanssa
Karhunmaa, Vilma; Vikström, Elisabeth (2020)
Karhunmaa, Vilma
Vikström, Elisabeth
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005016740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005016740
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on Kokkolan kaupungin Hakalahden päiväkodin kanssa toteutettu yhteistyöprojekti, jossa vapaaehtoiset isät osallistuivat 3–5-vuotiaiden lastensa kanssa ohjattuun pedagogiseen toimintaan. Toiminnan tarkoituksena oli luoda yhteistä aikaa lapselle ja isälle. Projektissa oli tavoitteena tukea varhaiskasvatussuunnitelman mukaista perheiden ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välistä yhteistyötä sekä luoda lapselle mahdollisuus rakentaa suhdetta toiseenkin vanhempaansa ohjatun pedagogisen toiminnan avulla.
Opinnäytetyöprojektin toteutukseen kuuluivat aloituspalaverit sekä päiväkodin henkilökunnan että vapaaehtoisten perheiden kanssa. Niiden tavoitteena oli jakaa tietoa projektista päiväkodin henkilökunnalle ja kiinnostuneille perheille. Niitä seurasivat toiminnalliset interventiot, joita toteutimme varhaiskasvatuksen arjessa. Interventiot suunniteltiin varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueiden mukaisesti, joten saimme jokaiseen interventioon erilaista pedagogista toimintaa. Interventioiden tavoitteena oli luoda lapsille mahdollisuus viettää aikaa isänsä kanssa monipuolisen pedagogisen toiminnan tukemana. Lopuksi keräsimme käytännön interventioista sekä suullisen että kirjallisen palautteen sekä perheiltä että lapsilta käyttäen lapsen ikä- ja kehitystaso huomioon ottaen sopivia työkirjoja ja palautelomakkeita.
Palautteen perusteella projektiin osallistuneet perheet olivat tyytyväisiä toimintaan. Palautteesta kävi ilmi, että pääsimme tavoitteeseen, sillä lapset pitivät ohjatusta toiminnasta ja siitä, että saivat viettää aikaa isänsä kanssa. Vanhempien antamasta palautteesta käy ilmi, että toiminta oli mielekästä, he arvostivat yhteistä aikaa ja kokivat positiivisena ulkoleikkien lisäämisen arkeen. He myös olisivat toivoneet projektin jatkuvan pidempään.
Opinnäytetyöprojektin käytännön interventioiden toteutuksen avulla opimme suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa. Ohjaamalla käytännön interventioita opimme omia menetelmiä kasvattajina toimimiseen. Opimme myös toimimaan yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan ja projektiin osallistuneiden perheiden kanssa. Opimme omat vahvuutemme ja heikkoutemme ja pääsimme työstämään niitä toisiamme tukien ja kannustaen.
Opinnäytetyöprojektin toteutukseen kuuluivat aloituspalaverit sekä päiväkodin henkilökunnan että vapaaehtoisten perheiden kanssa. Niiden tavoitteena oli jakaa tietoa projektista päiväkodin henkilökunnalle ja kiinnostuneille perheille. Niitä seurasivat toiminnalliset interventiot, joita toteutimme varhaiskasvatuksen arjessa. Interventiot suunniteltiin varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueiden mukaisesti, joten saimme jokaiseen interventioon erilaista pedagogista toimintaa. Interventioiden tavoitteena oli luoda lapsille mahdollisuus viettää aikaa isänsä kanssa monipuolisen pedagogisen toiminnan tukemana. Lopuksi keräsimme käytännön interventioista sekä suullisen että kirjallisen palautteen sekä perheiltä että lapsilta käyttäen lapsen ikä- ja kehitystaso huomioon ottaen sopivia työkirjoja ja palautelomakkeita.
Palautteen perusteella projektiin osallistuneet perheet olivat tyytyväisiä toimintaan. Palautteesta kävi ilmi, että pääsimme tavoitteeseen, sillä lapset pitivät ohjatusta toiminnasta ja siitä, että saivat viettää aikaa isänsä kanssa. Vanhempien antamasta palautteesta käy ilmi, että toiminta oli mielekästä, he arvostivat yhteistä aikaa ja kokivat positiivisena ulkoleikkien lisäämisen arkeen. He myös olisivat toivoneet projektin jatkuvan pidempään.
Opinnäytetyöprojektin käytännön interventioiden toteutuksen avulla opimme suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa. Ohjaamalla käytännön interventioita opimme omia menetelmiä kasvattajina toimimiseen. Opimme myös toimimaan yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan ja projektiin osallistuneiden perheiden kanssa. Opimme omat vahvuutemme ja heikkoutemme ja pääsimme työstämään niitä toisiamme tukien ja kannustaen.