Yhteisöllisyyttä oppimassa : Kokemuksia ja havaintoja capoeirasta sekä sen yhteisöllisyyttä edistävistä taidoista
Dal Maso, Noora (2011)
Dal Maso, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092713262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092713262
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kerätä capoeiraryhmästä havaintoja yhteisöllisyyteen vaadittavien taitojen, kuten esimerkiksi yhdessä toimimisen, omaksumisesta sekä capoeiraryhmäläisten kokemuksia capoeirasta. Capoeira on afrobrasilialainen taistelulaji, johon sisältyy myös paljon akrobatiaa ja musiikkia. Laji sopii kaikille. Capoeiratunnit pidettiin keväällä 2011 Ahjolassa ja jokainen tunti pohjautui jollekin yhteisöllisyyden teemalle.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka perustui empiiriseen havainnointiin jahaastatteluihin. Tutkimusaineisto koostui havaintomatriisista jonka täytin seitsemällä kerralla sekä ryhmäläisten haastatteluista. Teoriaosuus esittelee opinnäytetyöhön liittyvät käsitteet: yhteisöllisyys, capoeira, sosiaalipedagogiikka ja sosiokulttuurinen innostaminen.
Tutkimuksen tulokset olivat, että kurssin edetessä oli huomattavissa enemmän yhteisöllisyyteen vaadittavien taitojen esiintuloa. Ryhmäläiset kokivat capoeiran positiivisesti ja kertoivat sen tuovan energiaa, vähentävän jännitystä sekä pitivät hyvä ja hauska tapa harrastaa liikuntaa. Capoeiran toiminnallisuus ja ryhmäläisten positiiviset kokemukset olivat mielestäni ne seikat, jotka mahdollistaisivat capoeiran käytön sosiaalipedagogisena työvälineenä. Laji on monipuolinen ja jokaisella on mahdollisuus löytää siitä jotain itselleen. Se tutustuttaa harrastajansa toiseen kulttuuriin ja avaa ovet uuteen maailmaan.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka perustui empiiriseen havainnointiin jahaastatteluihin. Tutkimusaineisto koostui havaintomatriisista jonka täytin seitsemällä kerralla sekä ryhmäläisten haastatteluista. Teoriaosuus esittelee opinnäytetyöhön liittyvät käsitteet: yhteisöllisyys, capoeira, sosiaalipedagogiikka ja sosiokulttuurinen innostaminen.
Tutkimuksen tulokset olivat, että kurssin edetessä oli huomattavissa enemmän yhteisöllisyyteen vaadittavien taitojen esiintuloa. Ryhmäläiset kokivat capoeiran positiivisesti ja kertoivat sen tuovan energiaa, vähentävän jännitystä sekä pitivät hyvä ja hauska tapa harrastaa liikuntaa. Capoeiran toiminnallisuus ja ryhmäläisten positiiviset kokemukset olivat mielestäni ne seikat, jotka mahdollistaisivat capoeiran käytön sosiaalipedagogisena työvälineenä. Laji on monipuolinen ja jokaisella on mahdollisuus löytää siitä jotain itselleen. Se tutustuttaa harrastajansa toiseen kulttuuriin ja avaa ovet uuteen maailmaan.