Työelämän ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö- kone- ja tuotantotekniikka-alan osaamistarpeet
Ikonen, Tarja (2020)
Ikonen, Tarja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306733
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää vastauksia siihen, millaista yhteistyötä tarvitaan, että entistä paremmin pystytään ammatillisen koulutuksen avulla vastaamaan osaamis- ja työvoimatarpeeseen. Lisäksi tarkastellaan, mitä ovat osaamistarpeet kone- ja tuotantotekniikka-alalla nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimus painottuu alueellisesti pääkaupunkiseudulle. Toimeksiantaja on ammatillista koulutusta järjestävä Omnia.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ammatillisen koulutuksen rakennetta ja säännöksiä sekä opintoihin liittyviä toimintatapoja ja sisältöjä. Lisäksi esitetään toimeksiantajan organisaatio ja perehdytään koulutusalan tutkintorakenteeseen. Yhteistyön rakentumisen näkökulmasta käsitellään verkostomaista toimintaa ja sen johtamista.
Aineistoon perustuen tutustutaan työelämässä tarvittavaan osaamiseen, sen osa-alueisiin ja tulevaan työvoimatarpeeseen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyö koetaan erittäin merkittäväksi sekä koulutuksen järjestäjän että työelämän näkökulmasta. Erilaisissa verkostoissa toteutettavaa yhteistyöstä on kehitetty ja kehitetään tiiviimmäksi ja sujuvammaksi. Molemmat osapuolet tarvitsevat yhteistyötä: työnantajat saadakseen riittävästi osaavia työntekijöitä ja oppilaitokset työelämän tarpeita vastaavan koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Tulevaisuuden osaamistarpeina korostuivat digitaalinen osaaminen, kielitaito ja ongelmanratkaisutaidot. Yksittäisenä kasvavien taitojen ryhmänä nousivat esille geneeriset taidot, jotka ovat tarpeen jatkuvassa uuden osaamisen hankkimisessa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ammatillisen koulutuksen rakennetta ja säännöksiä sekä opintoihin liittyviä toimintatapoja ja sisältöjä. Lisäksi esitetään toimeksiantajan organisaatio ja perehdytään koulutusalan tutkintorakenteeseen. Yhteistyön rakentumisen näkökulmasta käsitellään verkostomaista toimintaa ja sen johtamista.
Aineistoon perustuen tutustutaan työelämässä tarvittavaan osaamiseen, sen osa-alueisiin ja tulevaan työvoimatarpeeseen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyö koetaan erittäin merkittäväksi sekä koulutuksen järjestäjän että työelämän näkökulmasta. Erilaisissa verkostoissa toteutettavaa yhteistyöstä on kehitetty ja kehitetään tiiviimmäksi ja sujuvammaksi. Molemmat osapuolet tarvitsevat yhteistyötä: työnantajat saadakseen riittävästi osaavia työntekijöitä ja oppilaitokset työelämän tarpeita vastaavan koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Tulevaisuuden osaamistarpeina korostuivat digitaalinen osaaminen, kielitaito ja ongelmanratkaisutaidot. Yksittäisenä kasvavien taitojen ryhmänä nousivat esille geneeriset taidot, jotka ovat tarpeen jatkuvassa uuden osaamisen hankkimisessa.