EKG-rekisteröinti : sähköinen oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Pikkusilta, Emmi; Sikiö, Karoliina (2020)
Pikkusilta, Emmi
Sikiö, Karoliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296570
Tiivistelmä
Elektrokardiogrammi kuvaa sydämen toimintaan liittyviä sähköimpulsseja. Elektrokardiogrammin rekisteröintiä sanotaan elektrokardiografiaksi eli EKG-tutkimukseksi. Sydänlihaksen toiminta aktivoitumisen ja lepotilaan palautumisen välillä piirtyy EKG- käyrälle erisuuruisina aaltoina, joita tarkkailemalla saadaan tietoa sydämen sähköisestä toiminnasta ja siinä mahdollisesti ilmenevistä häiriöistä. Sairaanhoitajan tulee osata rekisteröidä laadukas EKG ja tarkastella tuloksia. EKG-käyrältä tulisi osata havaita lisäkytkentöjä vaativat löydökset, jotta potilaan tarvitsema hoito ei viivästyisi. Häiriöt ja virhelähteet tulisi osata havaita ja poistaa luotettavan EKG-tuloksen saamiseksi.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa sähköinen oppimateriaali EKG-rekisteröinnistä sairaanhoitajaopiskelijoille kliinisen hoitotyön laboraatiotunneille. Tavoitteena oli lisätä tietoa ja antaa valmiuksia sairaanhoitajaopiskelijoille EKG:n rekisteröintiin ja tarkasteluun.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, joka jaetaan viiteen vaiheeseen. Kehittämistarve tuli toimeksiantajalta, ja ideavaiheessa päätettiin tuottaa sähköinen oppimateriaali Learn-oppimisympäristöön. Luonnosteluvaiheessa suoritettiin tiedonhakua ja koottiin teoreettinen viitekehys löydettyihin tutkimuksiin ja ammattikirjallisuuteen pohjautuen. Kehittelyvaiheessa perehdyttiin sähköisen oppimateriaalin tuomiin mahdollisuuksiin opiskelussa ja sähköiselle oppimateriaalille asetettuihin laatukriteereihin, joiden pohjalta pyrittiin luomaan kattava ja selkeä oppimateriaali pohjautuen teoreettiseen viitekehykseen. Oppimateriaalissa tavoiteltiin selkeyttä, helppokäyttöisyyttä, visuaalisuutta sekä informatiivisuutta opiskelijoiden taso huomioiden. Viimeistelyvaiheessa valmis oppimateriaali testattiin sairaanhoitajaopiskelijoilla ja heitä pyydettiin vastaamaan webropol-ohjelmalla toteutettuun palautekyselyyn. Vastausten perusteella tehtiin tarvittavat muutokset oppimateriaaliin. Sähköinen oppimateriaali on jaettu neljään eri osa-alueeseen: EKG:n perusteet, EKG-rekisteröinnin toteuttaminen ja sen vaiheet, EKG-löydökset sekä lisämateriaali aiheesta.
Oppimateriaalin käyttöoikeudet on luovutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle, joka voi ilman erillistä lupaa käyttää ja päivittää oppimateriaalia. Jatkokehitysideana ehdotetaan opetusvideota EKG-rekisteröinnistä, sillä se tukisi myös visuaalisia oppijoita. Lisäksi EKG:n tulkintaan painottuva oppimateriaali auttaisi tarkastelemaan EKG-löydöksiä perusteellisemmin.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa sähköinen oppimateriaali EKG-rekisteröinnistä sairaanhoitajaopiskelijoille kliinisen hoitotyön laboraatiotunneille. Tavoitteena oli lisätä tietoa ja antaa valmiuksia sairaanhoitajaopiskelijoille EKG:n rekisteröintiin ja tarkasteluun.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, joka jaetaan viiteen vaiheeseen. Kehittämistarve tuli toimeksiantajalta, ja ideavaiheessa päätettiin tuottaa sähköinen oppimateriaali Learn-oppimisympäristöön. Luonnosteluvaiheessa suoritettiin tiedonhakua ja koottiin teoreettinen viitekehys löydettyihin tutkimuksiin ja ammattikirjallisuuteen pohjautuen. Kehittelyvaiheessa perehdyttiin sähköisen oppimateriaalin tuomiin mahdollisuuksiin opiskelussa ja sähköiselle oppimateriaalille asetettuihin laatukriteereihin, joiden pohjalta pyrittiin luomaan kattava ja selkeä oppimateriaali pohjautuen teoreettiseen viitekehykseen. Oppimateriaalissa tavoiteltiin selkeyttä, helppokäyttöisyyttä, visuaalisuutta sekä informatiivisuutta opiskelijoiden taso huomioiden. Viimeistelyvaiheessa valmis oppimateriaali testattiin sairaanhoitajaopiskelijoilla ja heitä pyydettiin vastaamaan webropol-ohjelmalla toteutettuun palautekyselyyn. Vastausten perusteella tehtiin tarvittavat muutokset oppimateriaaliin. Sähköinen oppimateriaali on jaettu neljään eri osa-alueeseen: EKG:n perusteet, EKG-rekisteröinnin toteuttaminen ja sen vaiheet, EKG-löydökset sekä lisämateriaali aiheesta.
Oppimateriaalin käyttöoikeudet on luovutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle, joka voi ilman erillistä lupaa käyttää ja päivittää oppimateriaalia. Jatkokehitysideana ehdotetaan opetusvideota EKG-rekisteröinnistä, sillä se tukisi myös visuaalisia oppijoita. Lisäksi EKG:n tulkintaan painottuva oppimateriaali auttaisi tarkastelemaan EKG-löydöksiä perusteellisemmin.