"KAIKKI ON VAIN PÄÄSI SISÄLLÄ" : Masennusteemainen hyötypakopeli
Vainiomäki, Juho (2020)
Vainiomäki, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036840
Tiivistelmä
Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa masennusteemainen opetuksellinen hyötypakopeli. Tarkoituksena oli lisätä tietoutta masennuksesta ja vähentää sen stigmaa eli häpeäleimaa. Työelämän yhteistyökumppanina toimi Rollagga escape room.
Inspiraatiota pakohuoneen kehittämiseen haettiin palvelumuotoilusta tutun muotoiluluotaimen avulla. Luotainprosessi toteutettiin viiden masentuneen ihmisen kanssa. Tämän jälkeisen pakohuoneen suunnittelun vaiheet jaettiin kehitys-, testaus- ja arviointivaiheisiin. Pakopelin kehitysvaiheessa käytettiin tarinallisen palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä, tunnelmamuotoilun piirteitä, pelisuunnittelun teoriaa sekä the escapED Frameworkia.
Testaus- ja arviointivaiheessa pakohuoneen prototyyppiversiota testattiin neljän testiryhmän kanssa. Havainnointi- ja arviointimenetelminä käytettiin varjostusta, kyselyä ja avointa keskustelua.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetuksellinen pakohuonepeli masentuneen Anniina Kanin elämästä. Pelin koettiin toimivan masennuksen stigman vähentäjänä ja sopivan monille eri ryhmille, kuten yläaste- ja lukioikäisille nuorille ja heidän vanhemmilleen.
Inspiraatiota pakohuoneen kehittämiseen haettiin palvelumuotoilusta tutun muotoiluluotaimen avulla. Luotainprosessi toteutettiin viiden masentuneen ihmisen kanssa. Tämän jälkeisen pakohuoneen suunnittelun vaiheet jaettiin kehitys-, testaus- ja arviointivaiheisiin. Pakopelin kehitysvaiheessa käytettiin tarinallisen palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä, tunnelmamuotoilun piirteitä, pelisuunnittelun teoriaa sekä the escapED Frameworkia.
Testaus- ja arviointivaiheessa pakohuoneen prototyyppiversiota testattiin neljän testiryhmän kanssa. Havainnointi- ja arviointimenetelminä käytettiin varjostusta, kyselyä ja avointa keskustelua.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetuksellinen pakohuonepeli masentuneen Anniina Kanin elämästä. Pelin koettiin toimivan masennuksen stigman vähentäjänä ja sopivan monille eri ryhmille, kuten yläaste- ja lukioikäisille nuorille ja heidän vanhemmilleen.
