Acute-potilastietojärjestelmän käyttöohjeen laadun kartoitus ja kehitys
Huhtala, Kati (2020)
Huhtala, Kati
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036857
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Vitec Softwaren tytäryhtiö Acuvitec Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota Acuvitecille tiedot Acute-potilastietojärjestelmän käyttöohjeen kehittämiseksi lakisääteiset vaatimukset ja asiakkaiden tarpeet huomioivalla tavalla. Tarkoituksena oli kartoittaa potilastietojärjestelmän käyttöohjetta koskevia lakisääteisiä vaatimuksia ja aiempaa tutkimustietoa sekä selvittää asiakkaiden tarpeita. Opinnäytetyön teoriaosiossa tutustuttiin lakisääteisiin vaatimuksiin ja käyttöohjeita koskevaan aiempaan tutkimukseen. Empiirisessä osiossa asiakkaille toteutettiin kysely kvantitatiivisena tapaustutkimuksena. Kyselyllä haluttiin selvittää, millaisia parannuksia asiakkaat kaipasivat Acuten käyttöohjeeseen.
Teoriaosiossa selvisi, että potilastietojärjestelmän käyttöohjeelle esitetään vaatimuksia ainakin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetussa laissa ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen A-luokan tietojärjestelmien vaatimuksissa sekä mahdollisesti myös laissa terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista, Euroopan Unionin MD-asetuksessa, CE-merkinnän vaatimuksissa sekä laadun- ja riskienhallintajärjestelmien vaatimuksissa. Empiirisen osion tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat kokevat käyttöohjeen suurimmiksi ongelmiksi sen, että ohjeita puuttuu, niitä ei löydetä ja ne ovat vaikeita ymmärtää. Avoimissa vastauksissa korostui, että terveydenhuollossa on käytössä eri sanasto kuin Acuten käyttöohjeessa eivätkä ohjeet ole tarpeeksi selkeitä.
Tulosten pohjalta vaikuttaisi olevan tarpeen käydä käyttöohjeet läpi ja varmistaa, että lakisääteiset vaatimukset täyttyvät ohjeiden osalta. Puuttuvat ohjeet tulisi lisätä ja katsoa, olisiko ohjeiden rakenne muutettavissa loogisemmaksi. Hakutoiminnallisuuden optimointimahdollisuuksia tulisi tutkia, jotta ohjeet nousisivat paremmin haussa. Acutessa käytetyt termit tulisi myös avata asiakkaille ymmärrettävään muotoon. Jatkossa tulisi varmistaa, että käyttöohjeet pysyvät ajan tasalla ja sisältävät kaiken tarpeellisen tiedon.
Teoriaosiossa selvisi, että potilastietojärjestelmän käyttöohjeelle esitetään vaatimuksia ainakin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetussa laissa ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen A-luokan tietojärjestelmien vaatimuksissa sekä mahdollisesti myös laissa terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista, Euroopan Unionin MD-asetuksessa, CE-merkinnän vaatimuksissa sekä laadun- ja riskienhallintajärjestelmien vaatimuksissa. Empiirisen osion tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat kokevat käyttöohjeen suurimmiksi ongelmiksi sen, että ohjeita puuttuu, niitä ei löydetä ja ne ovat vaikeita ymmärtää. Avoimissa vastauksissa korostui, että terveydenhuollossa on käytössä eri sanasto kuin Acuten käyttöohjeessa eivätkä ohjeet ole tarpeeksi selkeitä.
Tulosten pohjalta vaikuttaisi olevan tarpeen käydä käyttöohjeet läpi ja varmistaa, että lakisääteiset vaatimukset täyttyvät ohjeiden osalta. Puuttuvat ohjeet tulisi lisätä ja katsoa, olisiko ohjeiden rakenne muutettavissa loogisemmaksi. Hakutoiminnallisuuden optimointimahdollisuuksia tulisi tutkia, jotta ohjeet nousisivat paremmin haussa. Acutessa käytetyt termit tulisi myös avata asiakkaille ymmärrettävään muotoon. Jatkossa tulisi varmistaa, että käyttöohjeet pysyvät ajan tasalla ja sisältävät kaiken tarpeellisen tiedon.