Harjoituskopista tutkintoon : B-resitaaliin valmistautuminen musiikkianalyysin ja harjoituskonserttien avulla
Jantsikene, Teele (2020)
Jantsikene, Teele
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036891
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on projektiraportti siitä, kuinka musiikkianalyysin ja harjoituskonserttien avulla voi valmistautua viulun B-resitaalin suorittamiseen. Opinnäytetyö käsittelee laajasti myös oman konserttikiertueen järjestämistä sekä harjoittelun että käytännön järjestelyjen osalta. Tein opinnäytteen tästä aiheesta, sillä olen aina pitänyt musiikkianalyysiä tärkeänä osana muusikkoutta ja se on kulkenut mukanani aina. Olen myös vuosien varrella oppinut huomaamaan, miten suuri myönteinen vaikutus aktiivisella esiintymisellä ja omien konserttien ja tapahtumien järjestämisellä on muun muassa omaan soittoon, muusikkouteen ja itsevarmuuteen. Halusin tämän opinnäytetyön myötä tehdä kattavan kokonaisuuden näistä aiheista.
Opinnäytetyö koostuu lyhykäisyydessään esitettävien teosten esittelyistä, analyysiosiosta, harjoittelusta sekä itse konserttiprojektista. Käytin musiikkianalyysissä pohjana kaavioita, jotka olin tehnyt teoksia analysoimalla. Ne toimivat tukenani analyysin tekemisessä ja teosten hahmottamisessa. Analyysin tarkoituksena oli tutkia, millainen vaikutus sillä on soittoon, musiikin ymmärtämiseen sekä teosten esittämiseen. Harjoitteluprosessin osalta tavoitteena oli saada parempi käsitys omasta harjoittelutyylistä ja siitä, soveltuuko se hyvin kyseiseen projektiin, joka tähtää lopulta B-resitaaliin. Konserttikiertueen yksityiskohtaisemman raportoimisen tarkoituksena taas oli tutkia, mitä kaikkea esimerkiksi konserttikiertueen järjestämiseen tarvitaan ja oppia uusia asioita työelämää silmällä pitäen.
Edellä mainitut kysymykset saivat melko hyvin vastauksensa opinnäytetyön aikana. Tulokset olivat siis sellaisia kuin odotinkin niiden olevan. Kokonaisuudessaan analyyseistä oli valtava hyöty teosten harjoittelussa. Harjoitteluprosessin avaaminen ja tutkiminen auttoivat minua ymmärtämään paremmin omaa harjoittelutyyliäni. Konserttikiertueen järjestämisen myötä taas opin paljon uusia työelämässä tarvittavia avaintaitoja.
Opinnäytetyö koostuu lyhykäisyydessään esitettävien teosten esittelyistä, analyysiosiosta, harjoittelusta sekä itse konserttiprojektista. Käytin musiikkianalyysissä pohjana kaavioita, jotka olin tehnyt teoksia analysoimalla. Ne toimivat tukenani analyysin tekemisessä ja teosten hahmottamisessa. Analyysin tarkoituksena oli tutkia, millainen vaikutus sillä on soittoon, musiikin ymmärtämiseen sekä teosten esittämiseen. Harjoitteluprosessin osalta tavoitteena oli saada parempi käsitys omasta harjoittelutyylistä ja siitä, soveltuuko se hyvin kyseiseen projektiin, joka tähtää lopulta B-resitaaliin. Konserttikiertueen yksityiskohtaisemman raportoimisen tarkoituksena taas oli tutkia, mitä kaikkea esimerkiksi konserttikiertueen järjestämiseen tarvitaan ja oppia uusia asioita työelämää silmällä pitäen.
Edellä mainitut kysymykset saivat melko hyvin vastauksensa opinnäytetyön aikana. Tulokset olivat siis sellaisia kuin odotinkin niiden olevan. Kokonaisuudessaan analyyseistä oli valtava hyöty teosten harjoittelussa. Harjoitteluprosessin avaaminen ja tutkiminen auttoivat minua ymmärtämään paremmin omaa harjoittelutyyliäni. Konserttikiertueen järjestämisen myötä taas opin paljon uusia työelämässä tarvittavia avaintaitoja.