Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Användning av sociala medier som marknadskanal : Case HIFK Fotboll

Stenberg, Felix (2020)

 
Avaa tiedosto
Stenberg_Felix.pdf (898.0Kt)
Lataukset: 


Stenberg, Felix
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046965
Tiivistelmä
Fotboll är den största sportgrenen i världen. I Finland har dock fotbollsföreningar fått anstränga sig hårt för att upprätthålla verksamheten. Under 2000-talet har det inte varit ovanligt att fotbollsföreningar gått i konkurs. Idrottsföreningen Kamraterna, Helsing-fors, är en av Finlands mest kända idrottsvarumärken. Människor associerar säkerligen HIFK oftast till dess ishockeylag. Syftet med detta arbete har varit att studera hur HIFK Fotboll har använt sociala medier i sin marknadsföring. I detta arbete undersökte skribenten också hur HIFK Fotbolls anhängare har agerat på HIFK Fotbolls marknads-föring i sociala medier. För att studera hur HIFK Fotboll marknadsförts i sociala medier tillämpade skribenten en kvalitativ metod i form av en semi-strukturerad intervju med HIFK Fotboll. Intervjuguiden byggdes upp från teorier av viktiga verktyg inom mark-nadsföring. En kvantitativ metod i form av en enkät tillämpades då skribenten sökte svar på hur anhängarna av HIFK Fotboll agerat på HIFK Fotbolls marknadsföring. I denna studies första forskningsfråga kom det fram att HIFK Fotboll fungerar med be-gränsade resurser. HIFK Fotboll har inte haft de bästa förutsättningarna att bedriva sin marknadsföring. Marknadsföringen i HIFK Fotboll har utförts av frivilliga. Detta har lett till brister inom viktiga delar av marknadsföringen. I den andra forskningsfrågan kom det fram två tydliga fenomen. Enkäten visade att yngre anhängare har en större tendens att gilla inlägg. Äldre anhängare deltar hellre genom att skriva kommentarer om HIFK Fotboll.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste