Bränditutkimus : Frami Oy:n brändi asiakkaiden näkökulmasta
Puska, Elina (2011)
Puska, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092813297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092813297
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Seinäjoen seudun kehittämisyhtiö Frami Oy:lle nimi- ja yritysilmeuudistuksen jälkeen. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten Frami Oy:n brändi koetaan yritysasiakkaiden keskuudessa. Lisäksi tutkittiin, eroavatko syntyneet mielikuvat maantieteellisesti tai eri toimialojen kesken. Tutkimusongelma ratkaistiin vertaamalla mielikuvia vastaajan toimialan ja sijainnin perusteella.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään mielikuvien syntyä ja mielikuvia brändin rakennusaineena. Lisäksi käydään läpi yritysbrändin rakennusvaiheet, joissa keskitytään etenkin positiointiin, ostamisen aikaansaamiseen ja brändiuskollisuuden saavuttamiseen. Lopussa tarkastellaan mielikuvien kehittämistä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena suunnittelemalla www-kyselylomake, joka lähetettiin Frami Oy:n palveluja vuosina 2009–2010 käyttäneiden yritysasiakkaiden edustajille. Lopulliseksi vastausprosentiksi muodostui 21,9 %.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että Frami Oy:n yritysbrändiä pidetään yleisesti ottaen hyvänä. Yritystä yleisesti koskevia mielikuvia tulisi kuitenkin kehittää etenkin ICT-alan toimijoiden keskuudessa. Maantieteellisesti toimenpiteitä tulisi kohdistaa Etelä-Pohjanmaalla toimiviin yrityksiin. Mielikuvat yrityksen asiakaspalvelusta osoittautuivat hyviksi. Mielikuvia tulisi kuitenkin pyrkiä kehittämään yrityspalveluita edustavien yritysten sekä Etelä-Pohjanmaan alueen yritysten keskuudessa. Lisäksi saadut tulokset osoittivat, että asiakkaat eivät ole vielä omaksuneet yrityksen muuttunutta nimeä ja graafista ilmettä. Muualla Suomessa sijaitsevien yritysten mielikuvat nimestä olivat heikoimpia.
Johtopäätöksissä on esitelty markkinoinnillisia ja viestinnällisiä toimenpiteitä, joita toteuttamalla Frami Oy voi vaikuttaa asiakkaiden mielikuviin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään mielikuvien syntyä ja mielikuvia brändin rakennusaineena. Lisäksi käydään läpi yritysbrändin rakennusvaiheet, joissa keskitytään etenkin positiointiin, ostamisen aikaansaamiseen ja brändiuskollisuuden saavuttamiseen. Lopussa tarkastellaan mielikuvien kehittämistä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena suunnittelemalla www-kyselylomake, joka lähetettiin Frami Oy:n palveluja vuosina 2009–2010 käyttäneiden yritysasiakkaiden edustajille. Lopulliseksi vastausprosentiksi muodostui 21,9 %.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että Frami Oy:n yritysbrändiä pidetään yleisesti ottaen hyvänä. Yritystä yleisesti koskevia mielikuvia tulisi kuitenkin kehittää etenkin ICT-alan toimijoiden keskuudessa. Maantieteellisesti toimenpiteitä tulisi kohdistaa Etelä-Pohjanmaalla toimiviin yrityksiin. Mielikuvat yrityksen asiakaspalvelusta osoittautuivat hyviksi. Mielikuvia tulisi kuitenkin pyrkiä kehittämään yrityspalveluita edustavien yritysten sekä Etelä-Pohjanmaan alueen yritysten keskuudessa. Lisäksi saadut tulokset osoittivat, että asiakkaat eivät ole vielä omaksuneet yrityksen muuttunutta nimeä ja graafista ilmettä. Muualla Suomessa sijaitsevien yritysten mielikuvat nimestä olivat heikoimpia.
Johtopäätöksissä on esitelty markkinoinnillisia ja viestinnällisiä toimenpiteitä, joita toteuttamalla Frami Oy voi vaikuttaa asiakkaiden mielikuviin.