Kilpamoottorin männän simulointi elementtimenetelmällä
Kaurala, Antti (2020)
Kaurala, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047024
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Makotec Oy. Makotec on Kempelessä sijaitseva koneistuspalveluita tarjoava yritys, joka valmistaa tuotteita erilaisista metalleista ja muoveista. Makotecin yhtenä tuotteena ovat kilpa-autojen männät.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mäntään kohdistuvia voimia ja miettiä, miten mäntää voisi kehittää lujuuden ja keveyden näkökulmista. Tavoitteeksi asetettiin uuden kestävämmän mäntämallin kehittäminen FEM-laskennan avulla.
Teoriaosuudessa ennen varsinasta työn suorittamista tutkittiin nelitahtimoottorin toimintaa, männän rakennetta, valmistusmenetelmiä, mäntään kohdistuvia kuormituksia, FEM-laskennan perusteita sekä metallien väsymistä. Teorian pohjalta muodostettiin Mathcad-pohja voimien laskentaa varten, FEM-laskentapohja jännitystuloksien selvittämistä varten ja Excel-laskentapohja väsymislaskelmia varten.
Työn tavoitteet saavutettiin. Työn tuloksena saatiin parannetun mäntämallin lisäksi valmiit laskentapohjat mahdollisia tulevia uusia mäntämalleja varten.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mäntään kohdistuvia voimia ja miettiä, miten mäntää voisi kehittää lujuuden ja keveyden näkökulmista. Tavoitteeksi asetettiin uuden kestävämmän mäntämallin kehittäminen FEM-laskennan avulla.
Teoriaosuudessa ennen varsinasta työn suorittamista tutkittiin nelitahtimoottorin toimintaa, männän rakennetta, valmistusmenetelmiä, mäntään kohdistuvia kuormituksia, FEM-laskennan perusteita sekä metallien väsymistä. Teorian pohjalta muodostettiin Mathcad-pohja voimien laskentaa varten, FEM-laskentapohja jännitystuloksien selvittämistä varten ja Excel-laskentapohja väsymislaskelmia varten.
Työn tavoitteet saavutettiin. Työn tuloksena saatiin parannetun mäntämallin lisäksi valmiit laskentapohjat mahdollisia tulevia uusia mäntämalleja varten.
