Suunnitelma Kuopion liikennetiedon keräämisestä, hyödyntämisestä ja julkaisemisesta
Liukkonen, Paula (2020)
Liukkonen, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047079
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Kuopion kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen liikennesuunnittelulle,
joka vastaa yhdessä strategisen maankäytön kanssa kaupungin liikennejärjestelmäsuunnittelusta. Liikennesuunnittelu tekee tai teettää liikennejärjestelmäsuunnittelun ja myös yksityiskohtaisen liikennesuunnittelun tarpeisiin vastaavat liikennetutkimukset.
Opinnäytetyössä tarkastellaan liikennetutkimusten laatimismenetelmiä sekä tutkimusten hyödyntämistä ja julkaisutapoja.
Työllä haetaan vastauksia kysymyksiin: Millaisia liikennetutkimuksia Kuopiossa on tarpeen tehdä, ja kuinka ne tulisi suorittaa? Lisäksi pohditaan liikennetutkimustulosten julkaisumahdollisuuksia. Tarkoituksena on löytää ratkaisu, joka palvelee erilaisia liikennetiedon käyttötarkoituksia.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan työn tarvetta ja tavoitteita sekä tunnistetaan eri tahoilla olevia liikennetiedon käyttötarpeita. Työn alussa esitellään liikennetutkimusten
kirjoa ja niiden käyttötarkoituksia. Työn puolivälissä kerrotaan millaisia liikennetutkimuksia, ja miten laajasti, muutamissa suomalaisissa kaupungeissa tehdään. Lisäksi kuvataan eri kaupunkien tapoja julkaista kerättyä tietoa.
Aineistoa opinnäytetyöhön on kerätty pääosin kaupunkien nettisivustoilta ja liikennetietopalveluista sekä kaupungeille lähetettyjen sähköpostikyselyiden avulla. Tarkastelussa havaittiin, että eri kaupungeilla vaikuttaa olevan hyvin erisuuruiset resurssit liikennetutkimusten laadintaan. Monilla kaupungeilla on kuitenkin aikomuksena kehittää omia tutkimusmenetelmiään ja tiedon julkaisutapoja. Tämän lisäksi huomattiin, että kaikki tarkastellut kaupungin ovat satsanneet jalankulku- ja pyöräilymäärien selvittämiseen selvästi enemmän kuin Kuopion kaupunki. Työn tuloksena syntyi suunnitelma liikennetiedon keräämisestä, hyödyntämisestä ja julkaisemisesta. Lisäksi työssä on esitetty tavoitteita
jatkosuunnittelun pohjaksi.
joka vastaa yhdessä strategisen maankäytön kanssa kaupungin liikennejärjestelmäsuunnittelusta. Liikennesuunnittelu tekee tai teettää liikennejärjestelmäsuunnittelun ja myös yksityiskohtaisen liikennesuunnittelun tarpeisiin vastaavat liikennetutkimukset.
Opinnäytetyössä tarkastellaan liikennetutkimusten laatimismenetelmiä sekä tutkimusten hyödyntämistä ja julkaisutapoja.
Työllä haetaan vastauksia kysymyksiin: Millaisia liikennetutkimuksia Kuopiossa on tarpeen tehdä, ja kuinka ne tulisi suorittaa? Lisäksi pohditaan liikennetutkimustulosten julkaisumahdollisuuksia. Tarkoituksena on löytää ratkaisu, joka palvelee erilaisia liikennetiedon käyttötarkoituksia.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan työn tarvetta ja tavoitteita sekä tunnistetaan eri tahoilla olevia liikennetiedon käyttötarpeita. Työn alussa esitellään liikennetutkimusten
kirjoa ja niiden käyttötarkoituksia. Työn puolivälissä kerrotaan millaisia liikennetutkimuksia, ja miten laajasti, muutamissa suomalaisissa kaupungeissa tehdään. Lisäksi kuvataan eri kaupunkien tapoja julkaista kerättyä tietoa.
Aineistoa opinnäytetyöhön on kerätty pääosin kaupunkien nettisivustoilta ja liikennetietopalveluista sekä kaupungeille lähetettyjen sähköpostikyselyiden avulla. Tarkastelussa havaittiin, että eri kaupungeilla vaikuttaa olevan hyvin erisuuruiset resurssit liikennetutkimusten laadintaan. Monilla kaupungeilla on kuitenkin aikomuksena kehittää omia tutkimusmenetelmiään ja tiedon julkaisutapoja. Tämän lisäksi huomattiin, että kaikki tarkastellut kaupungin ovat satsanneet jalankulku- ja pyöräilymäärien selvittämiseen selvästi enemmän kuin Kuopion kaupunki. Työn tuloksena syntyi suunnitelma liikennetiedon keräämisestä, hyödyntämisestä ja julkaisemisesta. Lisäksi työssä on esitetty tavoitteita
jatkosuunnittelun pohjaksi.