Erityisruokavalioiden merkitseminen ruokalistoilla
Laurila, Johanna (2020)
Laurila, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046951
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko valtakunnallisesti samanlaisille allergeenimerkinnöille tarvetta tulevaisuudessa. Asiaa alettiin tutkia, koska nykyinen erityisruokavalioiden merkitsemistapa ruokalistoilla on hyvin kirjava ja suurin osa erityisruokavaliota noudattavista asiakkaista ei uskalla ruokailla kodin ulkopuolella. Nykyisessä merkitsemistavassa asiakasturvallisuus vaarantuu, mikäli erityisruokavaliota noudattava asiakas ei itse ole aktiivinen ja kyseenalaista tilattavan ruoan tuotesisältöä. Opinnäytetyössä viitattiin myös Pirkanmaan allergia- ja astmayhdistyksen ja Allergia- ja Astmaliiton yhdessä tekemään kannanottoon ruoka-allergeenien tarkentamiseksi. Työssä benchmarkattiin 13 ravintolan ruokalistoja ja niiden erityisruokavaliomerkintöjä. Erityisruokavalio-osaamista tutkittiin lähettämällä kysely 345 keittiöalan työntekijälle. Kyselyyn vastanneista 85% toimi keittiötyössä ja loput 15% toimivat keittiöalan kehitys- ja johtotehtävissä tai avustavassa keittiötyössä. Vastanneet toimivat monipuolisesti eri alan toimijoiden työpaikoissa.
Tutkimuksessa saatuihin vastauksiin perustuen voitiin päätellä, että erityisruokavalioita noudattavien asikasturvallisuudesta nouseva huoli oman ja opinnäytetyön toimeksiantajan näkökulmasta oli aiheellinen. Valtakunnallisesti yhteneväisten erityisruokavaliomerkintöjen tarpeellisuus koettiin aiheelliseksi. Tämän tutkimuksen perusteella merkinnät olisi aiheellista saada asiakasturvallisuuden takaamiseksi kaikille yhteneväiseksi koko valtakunnan tasolla.
Opinnäytetyössä myös pohdittiin erityisruokavalioasiakkaan kohtaamista, viestinnän tärkeyttä ja hyvää asiakaspalvelua. Luottamuksella luodaan hyvä asiakassuhde erityisruokavaliota noudattavan ja ravintolan välille. Työssä pohdittiin myös merkintöjen laajentamista elintarviketeollisuuteen ja merkin valvontaa viranomaistasolla, koska nykyinen lainsäädäntö velvoittaa ilmoittamaan tiedot erityisruokavalioista asiakkaalle.
Tutkimuksessa saatuihin vastauksiin perustuen voitiin päätellä, että erityisruokavalioita noudattavien asikasturvallisuudesta nouseva huoli oman ja opinnäytetyön toimeksiantajan näkökulmasta oli aiheellinen. Valtakunnallisesti yhteneväisten erityisruokavaliomerkintöjen tarpeellisuus koettiin aiheelliseksi. Tämän tutkimuksen perusteella merkinnät olisi aiheellista saada asiakasturvallisuuden takaamiseksi kaikille yhteneväiseksi koko valtakunnan tasolla.
Opinnäytetyössä myös pohdittiin erityisruokavalioasiakkaan kohtaamista, viestinnän tärkeyttä ja hyvää asiakaspalvelua. Luottamuksella luodaan hyvä asiakassuhde erityisruokavaliota noudattavan ja ravintolan välille. Työssä pohdittiin myös merkintöjen laajentamista elintarviketeollisuuteen ja merkin valvontaa viranomaistasolla, koska nykyinen lainsäädäntö velvoittaa ilmoittamaan tiedot erityisruokavalioista asiakkaalle.