Varhaiskasvatuksen sosiaalinen oppimisympäristö tunnekasvatuksen mahdollistajana
Virta, Kati (2020)
Virta, Kati
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046983
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohderyhmänä oli erään Tampereella toimivan päiväkodin varhaiskasvattajat. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen sosiaalista oppimisympäristöä tunnekasvatusta tukevaksi ja huomioivaksi. Tavoitteena oli myös lisätä tietoisuutta tunnekasvatukseen liittyen, jotta varhaiskasvatuksen työntekijät osaisivat perustella omia toimintatapojaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä varhaiskasvatuksessa tehtävä tunnekasvatus näkyväksi niin työntekijöille kuin myös lasten vanhemmille selvittämällä, mitä varhaiskasvattajat pitävät tärkeänä tunnekasvatuksen kannalta päiväkodin sosiaalisessa oppimisympäristössä ja kuinka sosiaalista oppimisympäristöä voidaan kehittää tunnekasvatusta tukevaksi. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kyselynä tamperelaisen päiväkodin varhaiskasvattajilta.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että varhaiskasvatuksen sosiaalista oppimisympäristöä voidaan kehittää tunnekasvatusta tukevaksi integroimalla tunnekasvatus osaksi arkea. Varhaiskasvattajat pitävät tärkeimpänä tunnekasvatuksen kannalta sosiaalisessa oppimisympäristössä varhaiskasvattajan sensitiivisyyttä ja henkilökunnan pysyvyyttä sekä riittävyyttä. Varhaiskasvattajat pitävät tärkeänä myös hyvää tunneilmapiiriä niin työyhteisössä kuin myös lapsiryhmässä, hyvää yhteistyötä varhaiskasvattajan ja vanhemman välillä sekä varhaiskasvatuksen laatuun panostavaa johtamista.
Opinnäytetyössä selvisi, että tunnekasvatus näkyy yhteistyöpäiväkodissa kaikissa arjen tilanteissa, sen sijaan, että ryhmissä käytettäisiin erityisiä tunnekasvatuksen menetelmiä. Opinnäytetyön yhtenä tarkoituksena oli tuoda tunnekasvatusta näkyväksi myös vanhemmille, mikä kuitenkin jäi vähäiseksi. Jatkotutkimusaiheena opinnäytetyölle voisi olla esimerkiksi vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö tunnekasvatuksen tukena.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että varhaiskasvatuksen sosiaalista oppimisympäristöä voidaan kehittää tunnekasvatusta tukevaksi integroimalla tunnekasvatus osaksi arkea. Varhaiskasvattajat pitävät tärkeimpänä tunnekasvatuksen kannalta sosiaalisessa oppimisympäristössä varhaiskasvattajan sensitiivisyyttä ja henkilökunnan pysyvyyttä sekä riittävyyttä. Varhaiskasvattajat pitävät tärkeänä myös hyvää tunneilmapiiriä niin työyhteisössä kuin myös lapsiryhmässä, hyvää yhteistyötä varhaiskasvattajan ja vanhemman välillä sekä varhaiskasvatuksen laatuun panostavaa johtamista.
Opinnäytetyössä selvisi, että tunnekasvatus näkyy yhteistyöpäiväkodissa kaikissa arjen tilanteissa, sen sijaan, että ryhmissä käytettäisiin erityisiä tunnekasvatuksen menetelmiä. Opinnäytetyön yhtenä tarkoituksena oli tuoda tunnekasvatusta näkyväksi myös vanhemmille, mikä kuitenkin jäi vähäiseksi. Jatkotutkimusaiheena opinnäytetyölle voisi olla esimerkiksi vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö tunnekasvatuksen tukena.