Työhyvinvoinnin edistäminen toiminnan tuloksellisuuden ja kilpailukyvyn edistäjänä Henkilöstöpalvelut Työntekijät HTP Oy:ssä
Karttunen, Esa (2020)
Karttunen, Esa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047012
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli yrityksen työhyvinvoinnin edistäminen ja sen vaikutukset tuloksellisuuteen ja kilpailukykyyn. Miten työhyvinvointia voidaan edistää ja vaikuttaa siten yrityksen tuloksellisuuteen ja kilpailukykyyn? Työssäni tutkin teemahaastattelun avulla ilmiötä ja peilaan sitä omaan ammatilliseen asiantuntijuuteen ja teorioihin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten toimeksiantaja yrityksen toimihenkilöt kokevat työhyvinvoinnin työssään sekä miten se vaikuttaa yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden kehittymiseen. Tarkoituksena on, että tutkittua tietoa pystytään käyttämään hyväksi työhyvinvoinnin kehittämiseen yrityksessä.
Opinnäytetyön teoriataustassa selvitettiin, mitkä seikat vaikuttavat työhyvinvoinnin kokemukseen ja miten niitä voidaan käyttää johtamisen apuvälineinä. Työssä syvennyttiin työhyvinvoinnin osa-alueisiin piirteiden, johtamisen, mittaamisen sekä investointien kautta. Lisäksi selvityksen kohteena oli sosiaalinen vuorovaikutus ja organisaation rakentuminen sosiaalisen konstruktion kautta ja näiden vaikutus työhyvinvoinnin osa-alueisiin. Tarkastelun kohteena oli myös psykologisen sopimuksen ja motivaatioteorioiden, kuten Maslow tarvehierarkian ja siihen pohjautuvan, Rauramon Työhyvinvoinnin portaat –mallin vaikutukset työhyvinvointiin ja tuottavuuden lisääntymiseen.
Tutkimustuloksia tulkittiin tutkimuksen tekijän ammatillisen asiantuntijuuden, teemahaastatteluissa saatujen tulosten, toimeksiantaja yrityksen syksyllä 2019 tekemän työhyvinvointitutkimuksen ja teoreettisen aineiston perusteella. Tutkimustulokset olivat luotettavia ja tuloksissa oli yhteneväisyyksiä eri tehtävissä työskentelevien kesken. Yrityksen toimihenkilöiden työhyvinvointia edistäviä ja heikentäviä seikkoja löytyi sosiaalisuuteen, yhteisöllisyyteen, omaan työhön vaikuttamismahdollisuuksien, viestintään, esimiestyöhön ja häiriötekijöihin liittyvistä seikoista.
Tutkimustyön tuloksia on hyödynnetty ja otettu käytäntöön yrityksessä ja osa kehityskohteista on tulevaisuudessa harkinnan alla. Yhteistyö yrityksen kanssa on toiminut mutkattomasti ja avoimesti.
Opinnäytetyön teoriataustassa selvitettiin, mitkä seikat vaikuttavat työhyvinvoinnin kokemukseen ja miten niitä voidaan käyttää johtamisen apuvälineinä. Työssä syvennyttiin työhyvinvoinnin osa-alueisiin piirteiden, johtamisen, mittaamisen sekä investointien kautta. Lisäksi selvityksen kohteena oli sosiaalinen vuorovaikutus ja organisaation rakentuminen sosiaalisen konstruktion kautta ja näiden vaikutus työhyvinvoinnin osa-alueisiin. Tarkastelun kohteena oli myös psykologisen sopimuksen ja motivaatioteorioiden, kuten Maslow tarvehierarkian ja siihen pohjautuvan, Rauramon Työhyvinvoinnin portaat –mallin vaikutukset työhyvinvointiin ja tuottavuuden lisääntymiseen.
Tutkimustuloksia tulkittiin tutkimuksen tekijän ammatillisen asiantuntijuuden, teemahaastatteluissa saatujen tulosten, toimeksiantaja yrityksen syksyllä 2019 tekemän työhyvinvointitutkimuksen ja teoreettisen aineiston perusteella. Tutkimustulokset olivat luotettavia ja tuloksissa oli yhteneväisyyksiä eri tehtävissä työskentelevien kesken. Yrityksen toimihenkilöiden työhyvinvointia edistäviä ja heikentäviä seikkoja löytyi sosiaalisuuteen, yhteisöllisyyteen, omaan työhön vaikuttamismahdollisuuksien, viestintään, esimiestyöhön ja häiriötekijöihin liittyvistä seikoista.
Tutkimustyön tuloksia on hyödynnetty ja otettu käytäntöön yrityksessä ja osa kehityskohteista on tulevaisuudessa harkinnan alla. Yhteistyö yrityksen kanssa on toiminut mutkattomasti ja avoimesti.