Pitopalvelutoiminnan ongelma-alueiden kartoitus
Koivula, Jaakko (2009)
Koivula, Jaakko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906023571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906023571
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää pitopalveluyritysten sisäiseen ja ulkoiseen toimintaan ja rakenteeseen liittyviä ongelmia. Lähtökohtana oli löytää pitopalveluyritysten toiminnasta yhteneviä vahvuuksia ja heikkouksia. Tunnistamalla nämä osa-alueet osattaisiin keskittyä oikeisiin asioihin nykyisten pitopalveluyritysten toiminnan kehittämisessä tulevaisuudessa. Alalle pyrkiville, uusille yrityksille tutkimuksen tulokset antavat mahdollisuuden rakentaa toimintansa siten, että niillä olisi mahdollisuus pärjätä kilpailussa. Opinnäytetyössä tutkittiin Satakunnassa pitopalvelutoimintaa harjoittavia yrityksiä. Työ perustuu määrällisen, eli kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiin. Tutkimus toteutettiin yrityksille lähetetyillä kirjekyselyillä maaliskuussa 2009. Aihealueiltaan tutkimus jakaantuu pitopalveluyritysten ulkoisen ympäristön osalta sosiodemografisiin, taloudellisiin, teknologisiin ja poliittisiin vaikutustekijöihin. Ulkoiseen ympäristöön liitettiin mukaan myös yrityskilpailu. Sisäinen ympäristö käsittää melko yksityiskohtaisesti yritysten markkinoinnin hallintaprosessin, laskentatoimen, hankintatoimen ja henkilöstöresurssit. Tutkimus ei anna varsinaisia ratkaisuja havaittuihin ongelmiin, vaan osoittaa ne asiat, joissa olisi parantamisen varaa. Seuraavanlaisia merkittäviä heikkouksia ja ongelmia pitopalvelutoiminnassa havaittiin olevan. Päätoimisesti pitopalvelua harjoittavat yritykset eivät tehneet niin paljoa liikevaihtoa, kuin sivutoimisesti pitopalvelua harjoittavat yritykset. Pitopalvelutoiminta todettiin olevan hyvin kausiluonteista. Pitopalveluyritysten työllistävä vaikutus ei ole yhteiskunnallisesti kovin merkittävää. Yritykset suhtautuvat ulkoisen ympäristön vaikutuksiin melko neutraalisti. Pitopalveluyritykset eivät olleet toteuttaneet markkinatutkimusta asiakkailleen saadakseen tietoa kilpailijoistaan tai asiakkaiden mielipiteistä. Talousosaaminen, mainonta ja asiakasryhmittely eivät olleet pitopalveluyritysten vahvimpia puolia. Tietotekniikan käyttö toiminnan tukena on melko vähäistä. Yhteistyötä muiden yritysten kanssa harjoitetaan vähäisissä määrissä, varsinkaan toisten pitopalveluiden kanssa.