Yritys hyväntekijänä Reilu Fiilis -tapahtumassa
Dinh, Vilma; Happo, Suvi (2020)
Dinh, Vilma
Happo, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057186
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin yritykset olivat mukana tukemassa Reilu Fiilis -nimistä hyväntekeväisyystapahtumaa. Lisäksi selvitimme, kuinka paljon yritykset osallistuvat hyväntekeväisyyteen ylipäätään, sekä mikä toimii niiden motivaattorinaan antamaan lahjoituksia valitsemalleen kohteelle. Toimeksiantajana toimi Raision Fysioterapia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan hyväntekeväisyyden pitkää historiaa, sen lähtökohtia sekä kuvataan mitä hyväntekeväisyys nykyään on. Teoriassa perehdytään myös siihen, mitä hyväntekeväisyyteen osallistumisen lainsäädännöllinen puoli pitää sisällään Suomessa, ja mitkä ovat hyväntekeväisyyden ja sponsoroinnin erot. Työssä kerrotaan myös suomalaisten yritysten arvoista sekä yhteiskuntavastuusta, ja sen: taloudellisesta, sosiaalisesta ja ekologisesta osa-alueesta. Yritykset ovat nykyään aivan yhtä vastuussa olevia yhteiskunnan jäseniä kuin ihmisetkin.
Tutkimusosuus toteutettiin puhelimessa sekä nettikyselyllä. Puhelimessa haastateltiin niitä yrittäjiä, jotka eivät halunneet osallistua tällä kertaa tapahtumaan. Kieltäytyminen johtui yleensä resurssien puutteesta. Nettikysely puolestaan oli suunnattu niille yrittäjille, jotka olivat osallistuneet tapahtumaan jollakin lahjoitusmuodolla, tai tulemalla paikanpäälle. Kyselyssä kysyttiin kattavasti yrittäjien mielipiteitä itse tapahtumasta sekä esimerkiksi tapahtuman markkinoinnin onnistuneisuudesta. Palautekyselyn perusteella tapahtuman markkinointi ja osallistuneiden yritysten saama näkyvyys toteutuivat parhaiten sosiaalisissa medioissa, joten niihin kannattaa panostaa myös tulevina vuosina. Kyselystä selvisi myös lahjoittaneiden yrittäjien motivaattori: lapset ovat heille tärkeitä ja lasten liikkumista on tuettava. This thesis was made in collaboration with a company called Raision Fysioterapia. The authors helped this company to get donations and partners for their charity event Reilu Fiilis 2019. We also studied their motives, what kind of donations they made and whether they take part in any other charities.
In the theory, the history of charity and the stages how it has evolved through time is discussed. The theory also deals with the legal aspects and sponsoring and how it deffers from charity is explained. All the benefits that charity brings for the company as well as what kind of values Finnish companies have, and their social responsibility is described. Nowadays it is very important for companies to take part in developing the community and making sure it does no harm to the environment and other people.
Several companies were contacted, first by calling and later by sending an inquiry for the ones who had taken part in the event or made a donation. Their opinions on different matters, such as marketing and event itself were asked. Based on the results, the smartest step to take in the future would be to improve and develop the event’s social media sites since they caught most attention. Different charities involving children’s welfare, seem to be the most appealing to Finnish entrepreneurs.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan hyväntekeväisyyden pitkää historiaa, sen lähtökohtia sekä kuvataan mitä hyväntekeväisyys nykyään on. Teoriassa perehdytään myös siihen, mitä hyväntekeväisyyteen osallistumisen lainsäädännöllinen puoli pitää sisällään Suomessa, ja mitkä ovat hyväntekeväisyyden ja sponsoroinnin erot. Työssä kerrotaan myös suomalaisten yritysten arvoista sekä yhteiskuntavastuusta, ja sen: taloudellisesta, sosiaalisesta ja ekologisesta osa-alueesta. Yritykset ovat nykyään aivan yhtä vastuussa olevia yhteiskunnan jäseniä kuin ihmisetkin.
Tutkimusosuus toteutettiin puhelimessa sekä nettikyselyllä. Puhelimessa haastateltiin niitä yrittäjiä, jotka eivät halunneet osallistua tällä kertaa tapahtumaan. Kieltäytyminen johtui yleensä resurssien puutteesta. Nettikysely puolestaan oli suunnattu niille yrittäjille, jotka olivat osallistuneet tapahtumaan jollakin lahjoitusmuodolla, tai tulemalla paikanpäälle. Kyselyssä kysyttiin kattavasti yrittäjien mielipiteitä itse tapahtumasta sekä esimerkiksi tapahtuman markkinoinnin onnistuneisuudesta. Palautekyselyn perusteella tapahtuman markkinointi ja osallistuneiden yritysten saama näkyvyys toteutuivat parhaiten sosiaalisissa medioissa, joten niihin kannattaa panostaa myös tulevina vuosina. Kyselystä selvisi myös lahjoittaneiden yrittäjien motivaattori: lapset ovat heille tärkeitä ja lasten liikkumista on tuettava.
In the theory, the history of charity and the stages how it has evolved through time is discussed. The theory also deals with the legal aspects and sponsoring and how it deffers from charity is explained. All the benefits that charity brings for the company as well as what kind of values Finnish companies have, and their social responsibility is described. Nowadays it is very important for companies to take part in developing the community and making sure it does no harm to the environment and other people.
Several companies were contacted, first by calling and later by sending an inquiry for the ones who had taken part in the event or made a donation. Their opinions on different matters, such as marketing and event itself were asked. Based on the results, the smartest step to take in the future would be to improve and develop the event’s social media sites since they caught most attention. Different charities involving children’s welfare, seem to be the most appealing to Finnish entrepreneurs.