Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kohti osallisempaa ja yhteisöllisempää koulua : Pedacafé-menetelmän kehittäminen Vatialan koulussa

Jussila, Anna; Rauhamäki, Anne-Mari (2020)

Avaa tiedosto
Jussila_Anna_Rauhamaki_Anne-Mari.pdf (2.218Mt)
Lataukset: 


Jussila, Anna
Rauhamäki, Anne-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057190
Tiivistelmä
Osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen kuuluu vahva sosiaalinen ulottuvuus. Koulu tarjoaa lapsille ja nuorille tärkeän mahdollisuuden olla osana yhteisöä ja kuu-lua vertaisryhmään. Opinnäytetyömme on jatkotutkimus LAPE-hankkeen pilot-tina olleesta osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavasta Pedacafé-mallista. Opinnäytetyömme on laadullinen toimintatutkimus, jossa kartoitettiin kontrol-loidun kyselyn keinoin Kangasalan Vatialan koulun viidesluokkalaisten oppi-laiden ja heidän vanhempiensa ajatuksia osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä. Aineisto kerättiin kevään 2019 aikana.

Kyselyaineiston pohjalta järjestettiin Pedacafé-webinaari yhteistyössä koulun, nuorisotoimen ja paikallisten harrastustoimijoiden kanssa. Pedacafé-prosessi jatkui jatkotyöskentelyjaksolla luokissa. Se pohjautui kontrolloidusta kyselystä nousseisiin teemoihin, joista oppilaat valitsivat luokkakohtaisen tavoitteen osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistaakseen. Jatkotyöskentelyjaksosta luokis-sa koottiin raportit. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysilla.

Opinnäytetyömme tulokset osoittavat, että osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistamisessa keskeisintä on kuulluksi tuleminen ja positiivinen ilmapiiri. Yhteisen tekemisen koettiin vahvistavan yhteisöllisyyttä, etenkin koulun jäl-keistä rentoa kerhotoimintaa haluttiin lisätä. Digitalisaatio nähtiin pääosin mahdollistajana. Digialustojen hyödyntämistä haluttiin yhteydenpitovälineenä ja reaaliaikaisen informaation välittäjänä ja niiden avulla voitiin kokea osalli-suutta ja yhteisöllisyyttä.

Opinnäytetyömme pohjalta voisi alkaa muun muassa kehittämään yhteistyö-käytänteitä koulupäivän jatkeena tapahtuvalle harrastustoiminnalle seurojen kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste