Kohti osallisempaa ja yhteisöllisempää koulua : Pedacafé-menetelmän kehittäminen Vatialan koulussa
Jussila, Anna; Rauhamäki, Anne-Mari (2020)
Jussila, Anna
Rauhamäki, Anne-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057190
Tiivistelmä
Osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen kuuluu vahva sosiaalinen ulottuvuus. Koulu tarjoaa lapsille ja nuorille tärkeän mahdollisuuden olla osana yhteisöä ja kuu-lua vertaisryhmään. Opinnäytetyömme on jatkotutkimus LAPE-hankkeen pilot-tina olleesta osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavasta Pedacafé-mallista. Opinnäytetyömme on laadullinen toimintatutkimus, jossa kartoitettiin kontrol-loidun kyselyn keinoin Kangasalan Vatialan koulun viidesluokkalaisten oppi-laiden ja heidän vanhempiensa ajatuksia osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä. Aineisto kerättiin kevään 2019 aikana.
Kyselyaineiston pohjalta järjestettiin Pedacafé-webinaari yhteistyössä koulun, nuorisotoimen ja paikallisten harrastustoimijoiden kanssa. Pedacafé-prosessi jatkui jatkotyöskentelyjaksolla luokissa. Se pohjautui kontrolloidusta kyselystä nousseisiin teemoihin, joista oppilaat valitsivat luokkakohtaisen tavoitteen osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistaakseen. Jatkotyöskentelyjaksosta luokis-sa koottiin raportit. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyömme tulokset osoittavat, että osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistamisessa keskeisintä on kuulluksi tuleminen ja positiivinen ilmapiiri. Yhteisen tekemisen koettiin vahvistavan yhteisöllisyyttä, etenkin koulun jäl-keistä rentoa kerhotoimintaa haluttiin lisätä. Digitalisaatio nähtiin pääosin mahdollistajana. Digialustojen hyödyntämistä haluttiin yhteydenpitovälineenä ja reaaliaikaisen informaation välittäjänä ja niiden avulla voitiin kokea osalli-suutta ja yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyömme pohjalta voisi alkaa muun muassa kehittämään yhteistyö-käytänteitä koulupäivän jatkeena tapahtuvalle harrastustoiminnalle seurojen kanssa.
Kyselyaineiston pohjalta järjestettiin Pedacafé-webinaari yhteistyössä koulun, nuorisotoimen ja paikallisten harrastustoimijoiden kanssa. Pedacafé-prosessi jatkui jatkotyöskentelyjaksolla luokissa. Se pohjautui kontrolloidusta kyselystä nousseisiin teemoihin, joista oppilaat valitsivat luokkakohtaisen tavoitteen osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistaakseen. Jatkotyöskentelyjaksosta luokis-sa koottiin raportit. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyömme tulokset osoittavat, että osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistamisessa keskeisintä on kuulluksi tuleminen ja positiivinen ilmapiiri. Yhteisen tekemisen koettiin vahvistavan yhteisöllisyyttä, etenkin koulun jäl-keistä rentoa kerhotoimintaa haluttiin lisätä. Digitalisaatio nähtiin pääosin mahdollistajana. Digialustojen hyödyntämistä haluttiin yhteydenpitovälineenä ja reaaliaikaisen informaation välittäjänä ja niiden avulla voitiin kokea osalli-suutta ja yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyömme pohjalta voisi alkaa muun muassa kehittämään yhteistyö-käytänteitä koulupäivän jatkeena tapahtuvalle harrastustoiminnalle seurojen kanssa.