Tapahtumatuotantoyrityksen markkinoinnin kehittäminen palvelumuotoilun avulla
Soikkeli, Sonja (2020)
Soikkeli, Sonja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057207
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli soveltaa palvelumuotoilua markkinoinnin kehittämiseksi opinnäytetyön toimeksiantajan, Tapahtumatuotanto Voltin Action track -sovelluksella tuotettavien tapahtumien ja aktiviteettien kilpailija-analyysi ja ideoida palvelumuotoiluprosessin avulla markkinointitapoja. Opinnäytetyön tuloksena esitetyt markkinointi-ideat on kehitetty täydentämään toimeksiantajan nykyistä markkinointia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään palvelumuotoiluprosessia, asiakasymmärrystä ja kilpailuanalyysiä. Uusien markkinointitapojen ideoinnissa hyödynnettiin palvelumuotoiluprosessia. Toiminnallisessa osuudessa tutkittiin Tapahtumatuotanto Voltin kilpailijoita ja tehtiin vertailuanalyysi benchmarkkauksen avulla. Benchmarking-tuloksia hyödyntäen ideoitiin asiakasprofiilit ja uusia markkinointitapoja.
Opinnäytetyön tuloksena korostui Google-haun, liikkuvan kuvan ja sosiaalisen median merkitys markkinoinnissa. Lisäksi kohderyhmän mukaan valmiiksi suunniteltu paketti tuo asiakkaalle helpomman lähestymistavan yritystä kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään palvelumuotoiluprosessia, asiakasymmärrystä ja kilpailuanalyysiä. Uusien markkinointitapojen ideoinnissa hyödynnettiin palvelumuotoiluprosessia. Toiminnallisessa osuudessa tutkittiin Tapahtumatuotanto Voltin kilpailijoita ja tehtiin vertailuanalyysi benchmarkkauksen avulla. Benchmarking-tuloksia hyödyntäen ideoitiin asiakasprofiilit ja uusia markkinointitapoja.
Opinnäytetyön tuloksena korostui Google-haun, liikkuvan kuvan ja sosiaalisen median merkitys markkinoinnissa. Lisäksi kohderyhmän mukaan valmiiksi suunniteltu paketti tuo asiakkaalle helpomman lähestymistavan yritystä kohtaan.