Sijoituspalveluiden markkinointi nuorisokohderyhmälle
Herrala, Henna; Paakkunainen, Sini (2020)
Herrala, Henna
Paakkunainen, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057234
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sijoituspalveluiden markkinointi nuorisokohderyhmälle. Työn tavoitteena on tuottaa innovatiivisia toimenpidesuosituksia sijoituspalveluiden markkinoinnin kehittämiseksi toimeksiantaja OP Suur-Savolle. Opinnäytetyön tutkimusongelmia ovat, mistä nuoret hakevat tietoa sijoittamisesta, mihin seikkoihin he kiinnittävät huomiota tehdessään päätöksiä sijoittamisesta sekä millaisia markkinoinnin keinoja he pitävät kiinnostavina. Teoreettinen viitekehys koostuu vastuullisesta sijoittamisesta, markkinoinnista nuorisokohderyhmälle sekä muuttuvasta pankkimaailmasta.
Opinnäytetyö on määrällinen tutkimus, jossa aineiston hankinnassa käytettiin kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksen kysymykset perustuivat työn teoreettiseen viitekehykseen sekä tutkimusongelmiin. Kyselytutkimus suoritettiin Mikkelin kampuksen AMK-opiskelijoille, sillä he vastaavat toimeksiantajan määrittelemää nuorisokohderyhmää. Kysely suoritettiin verkkokyselynä, jota jaettiin opiskelijoiden viestintäkanavissa sekä jalkautumalla kampukselle.
Kyselytutkimuksen perusteella nuoret arvostavat taloudellista riippumattomuutta sekä toivovat sijoittamiselta vaurastumista. Nuorten tekemiin sijoituspäätöksiin vaikuttavat yritysten noudattamat taloudellinen, sosiaalinen ja ympäristövastuu. Kyselyn mukaan nuoret etsivät tietoa verkosta, pankin verkkosivuilta sekä hakukoneista, vain harva käyttää perinteistä mediaa tiedonhankintaan. Suosituimmaksi sosiaalisen median kanavaksi vastaajien kesken nousi Instagram, ja sisällöllisesti nuoria puhuttelee parhaiten informatiivinen ja hauska sisältö. Kyselytutkimuksen mukaan tapahtumissa nuoret arvostavat elämyksellisyyttä sekä vaikuttajan luomaa informatiivista sisältöä. Suositukset ja arvostelut vaikuttavat vastaajien sijoituspalveluiden tarjoajien valintaan, sillä kuluttajien halua samaistua toisiinsa on suuri tällaisia päätöksiä tehdessä.
Tutkimus antaa tietoa nuorten käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa, jota yritykset voivat hyödyntää markkinointiviestinnässään. Lisäksi tutkimus antaa kuvan nuorten mielipiteistä sijoittamiseen liittyen. Tutkimus antaa toimeksiantajalle konkreettisia toimenpidesuosituksia sijoittamisen markkinointiin nuorisokohderyhmälle.
Opinnäytetyö on määrällinen tutkimus, jossa aineiston hankinnassa käytettiin kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksen kysymykset perustuivat työn teoreettiseen viitekehykseen sekä tutkimusongelmiin. Kyselytutkimus suoritettiin Mikkelin kampuksen AMK-opiskelijoille, sillä he vastaavat toimeksiantajan määrittelemää nuorisokohderyhmää. Kysely suoritettiin verkkokyselynä, jota jaettiin opiskelijoiden viestintäkanavissa sekä jalkautumalla kampukselle.
Kyselytutkimuksen perusteella nuoret arvostavat taloudellista riippumattomuutta sekä toivovat sijoittamiselta vaurastumista. Nuorten tekemiin sijoituspäätöksiin vaikuttavat yritysten noudattamat taloudellinen, sosiaalinen ja ympäristövastuu. Kyselyn mukaan nuoret etsivät tietoa verkosta, pankin verkkosivuilta sekä hakukoneista, vain harva käyttää perinteistä mediaa tiedonhankintaan. Suosituimmaksi sosiaalisen median kanavaksi vastaajien kesken nousi Instagram, ja sisällöllisesti nuoria puhuttelee parhaiten informatiivinen ja hauska sisältö. Kyselytutkimuksen mukaan tapahtumissa nuoret arvostavat elämyksellisyyttä sekä vaikuttajan luomaa informatiivista sisältöä. Suositukset ja arvostelut vaikuttavat vastaajien sijoituspalveluiden tarjoajien valintaan, sillä kuluttajien halua samaistua toisiinsa on suuri tällaisia päätöksiä tehdessä.
Tutkimus antaa tietoa nuorten käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa, jota yritykset voivat hyödyntää markkinointiviestinnässään. Lisäksi tutkimus antaa kuvan nuorten mielipiteistä sijoittamiseen liittyen. Tutkimus antaa toimeksiantajalle konkreettisia toimenpidesuosituksia sijoittamisen markkinointiin nuorisokohderyhmälle.