Sosiaalisen median ja sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen Savon ammattiopiston markkinoinnissa
Laitinen, Heli (2020)
Laitinen, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057232
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Savon ammattiopiston sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi. Nuorten median käyttö on murroksessa, ja siksi päätettiin verrata käytössä olevia kanavia nuorten mielipiteisiin ja sosiaalisen median käyttötottumuksiin. Sisältömarkkinointia käytetään yhä useammin yrityksen markkinoinnissa. Toimeksiantaja on tällä hetkellä läsnä useammissa kanavissa, joiden sisältöjä on tavoitteena kehittää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yläkoululaisten käyttämiä kanavia ja mielipiteitä Savon ammattiopiston sisällöistä. Tutkimuskysymyksiä oli neljä: millainen sisältö kohderyhmää kiinnostaa, mistä kanavista kohderyhmä tavoitetaan, miten sisältömarkkinoinnin avulla kiinnostusta voisi lisätä ja kasvattaa hakijamääriä sekä miten tuottaa lisäarvoa kohderyhmälle ja ne ohjasivat tutkimusprosessia. Tutkimuksen tärkeänä tavoitteena oli löytää keinoja yläkoululaisten kiinnostuksen lisäämiseen sisältömarkkinoinnin avulla ja tuottaa toimenpidesuosituksia kohderyhmän kiinnostuksen lisäämiseen sisältömarkkinoinnin keinoin.
Teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa käsiteltiin sosiaalista mediaa: sosiaalisen median käsitettä, sosiaalisen median kanavia, sosiaalisen median vyöhykkeitä ja sosiaalisen median mittaamista. Toinen pääluku keskittyi sisältömarkkinointiin käsitteenä, sisältömarkkinoinnin tavoitteisiin ja hyötyihin sekä hyvän sisällön tunnuspiirteisiin.
Tutkimus toteutettiin sekä laadullisella että määrällisellä tutkimuksella. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, joka toteutettiin vertailemalla neljän eri toimijan verkkosivuja ja sosiaalista mediaa. Määrällinen tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin yläkoulujen opinto-ohjaajille ja pyydettiin välittämään yläkoululaisille.
Tutkimustulokset osoittivat, että lähes kaikki yläkoululaiset käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin. Tutkimuksesta selvisi, että nuoret käyttävät Savon ammattiopiston verkkosivujen sisältöjä pääasiassa opinto-ohjaajien kanssa ja seuraavat harvemmin Savon ammattiopiston sosiaalista mediaa. Seuraajien mielestä sisältö on kuitenkin hyvää ja opiskelun arki kiinnostaa eniten. Tutkimuksen pohjalta saatiin laadittua kehittämisehdotuksia, joiden avulla Savon ammattiopisto voi kehittää sosiaalisen median sisältöjä ja sisältömarkkinointia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yläkoululaisten käyttämiä kanavia ja mielipiteitä Savon ammattiopiston sisällöistä. Tutkimuskysymyksiä oli neljä: millainen sisältö kohderyhmää kiinnostaa, mistä kanavista kohderyhmä tavoitetaan, miten sisältömarkkinoinnin avulla kiinnostusta voisi lisätä ja kasvattaa hakijamääriä sekä miten tuottaa lisäarvoa kohderyhmälle ja ne ohjasivat tutkimusprosessia. Tutkimuksen tärkeänä tavoitteena oli löytää keinoja yläkoululaisten kiinnostuksen lisäämiseen sisältömarkkinoinnin avulla ja tuottaa toimenpidesuosituksia kohderyhmän kiinnostuksen lisäämiseen sisältömarkkinoinnin keinoin.
Teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa käsiteltiin sosiaalista mediaa: sosiaalisen median käsitettä, sosiaalisen median kanavia, sosiaalisen median vyöhykkeitä ja sosiaalisen median mittaamista. Toinen pääluku keskittyi sisältömarkkinointiin käsitteenä, sisältömarkkinoinnin tavoitteisiin ja hyötyihin sekä hyvän sisällön tunnuspiirteisiin.
Tutkimus toteutettiin sekä laadullisella että määrällisellä tutkimuksella. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, joka toteutettiin vertailemalla neljän eri toimijan verkkosivuja ja sosiaalista mediaa. Määrällinen tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin yläkoulujen opinto-ohjaajille ja pyydettiin välittämään yläkoululaisille.
Tutkimustulokset osoittivat, että lähes kaikki yläkoululaiset käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin. Tutkimuksesta selvisi, että nuoret käyttävät Savon ammattiopiston verkkosivujen sisältöjä pääasiassa opinto-ohjaajien kanssa ja seuraavat harvemmin Savon ammattiopiston sosiaalista mediaa. Seuraajien mielestä sisältö on kuitenkin hyvää ja opiskelun arki kiinnostaa eniten. Tutkimuksen pohjalta saatiin laadittua kehittämisehdotuksia, joiden avulla Savon ammattiopisto voi kehittää sosiaalisen median sisältöjä ja sisältömarkkinointia.