ABC-mobiilin markkinointi Pohjois-Karjalan Osuuskaupassa
Ehrukainen, Jani (2020)
Ehrukainen, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057201
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on mobiilipalvelun markkinointi kuluttaja-asiakkaille. Markkinointia toteutetaan yrityksissä eri keinoilla ja apuna käytetään sisältömarkkinoinnin eri osa-alueita. Tarkoituksena opinnäytetyössä on tutkia, missä kanavissa Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kuluttaja-asiakkaat tällä hetkellä liikkuvat ja mitkä kanavat ja sisällöt he kokevat tärkeimmiksi. Tavoitteena oli tuoda esille millaisia sisältöjä kannattaa tuottaa ja missä kanavissa ne kannattaa julkaista, jotta ne tavoittavat yrityksen asiakkaat.
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka hyvin asiakkaat tuntevat ABC-mobiilin ja mistä kanavista he ovat palvelusta kuulleet. Tutkimuksessa lisäksi kartoitettiin millaisia sisältöjä kuluttaja-asiakkaat kuluttavat ja mitä S-ryhmän kanavia he käyttävät mieluiten.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta, joissa käsitellään asiakaskäyttäyty-mistä ja sisältömarkkinointia. Ensimmäinen osa koostuu asiakaskäyttäytymisen teoriasta ja siinä käydään läpi asiakaskäyttäytymisen tärkeimmät käsitteet. Ensimmäisessä luvussa käsitellään myös segmentointi osana asiakaskäyttäytymisen tarkastelua. Toinen pääluku käsittelee sisältömarkkinointia ja sen keskeistä käsitteistöä. Luvussa tarkastellaan sisältömarkkinointia sekä siihen oleellisesti kuuluvaa sosiaalista mediaa ja sen osa-alueita.
Tutkimus koostuu määrällisestä tutkimuksesta ja toteutustapana käytettiin sähköistä kyselytutkimusta. Sähköinen kyselytutkimus toteutettiin Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kuluttaja-asiakkaille helmi-maaliskuussa 2020. Kyselytutkimus toteutettiin käyttämällä Webropol-kyselyohjelmaa.
Tutkimustuloksen osoittivat, että asiakkaat käyttävät eniten Facebookia ja seuraavat siellä eri sisältöjä. Eri sisällöistä kyselytutkimuksessa nousivat esille kilpailut, arvonnat, videot sekä kuvat. Tutkimuksen avulla saatiin laadittua toimenpidesuosituksia, jotka tukevat tavoitetta tehdä palvelua tunnetuksi ja saada lisää käyttäjiä palvelulle.
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka hyvin asiakkaat tuntevat ABC-mobiilin ja mistä kanavista he ovat palvelusta kuulleet. Tutkimuksessa lisäksi kartoitettiin millaisia sisältöjä kuluttaja-asiakkaat kuluttavat ja mitä S-ryhmän kanavia he käyttävät mieluiten.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta, joissa käsitellään asiakaskäyttäyty-mistä ja sisältömarkkinointia. Ensimmäinen osa koostuu asiakaskäyttäytymisen teoriasta ja siinä käydään läpi asiakaskäyttäytymisen tärkeimmät käsitteet. Ensimmäisessä luvussa käsitellään myös segmentointi osana asiakaskäyttäytymisen tarkastelua. Toinen pääluku käsittelee sisältömarkkinointia ja sen keskeistä käsitteistöä. Luvussa tarkastellaan sisältömarkkinointia sekä siihen oleellisesti kuuluvaa sosiaalista mediaa ja sen osa-alueita.
Tutkimus koostuu määrällisestä tutkimuksesta ja toteutustapana käytettiin sähköistä kyselytutkimusta. Sähköinen kyselytutkimus toteutettiin Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kuluttaja-asiakkaille helmi-maaliskuussa 2020. Kyselytutkimus toteutettiin käyttämällä Webropol-kyselyohjelmaa.
Tutkimustuloksen osoittivat, että asiakkaat käyttävät eniten Facebookia ja seuraavat siellä eri sisältöjä. Eri sisällöistä kyselytutkimuksessa nousivat esille kilpailut, arvonnat, videot sekä kuvat. Tutkimuksen avulla saatiin laadittua toimenpidesuosituksia, jotka tukevat tavoitetta tehdä palvelua tunnetuksi ja saada lisää käyttäjiä palvelulle.