Kaupunkilehtien digitaaliset kanavat ja niiden vaikutus toimitustyöhön
Mäkelä, Aleksi (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057311
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoite on tutkia journalististen ilmaisjakelu-, eli kaupunkilehtien digikanavien hyödyntämistapoja ja merkitystä julkaisujen toiminnassa. Miten ne vaikuttavat kaupunkilehtien journalismiin ja mitä haasteita digikanavat tuottavat kaupunkilehtien pääosin pienille toimituksille? Muiden mediatoimijoiden lailla myös kaupunkilehdillä on omat internetsivunsa, jotka edustavat julkaisujen pääasiallista digikanavaa. Verkkosivuilla on alati päivittyvä uutisvirta, jonne tuodaan myös painettuun lehteen päätyvä sisältö. Erityisenä mielenkiinnon kohteenani tutkimuksessa on digitaalisten uutisvirtojen syntymisen aiheuttama mahdollinen vaikutus printtilehden sisältöön.
On oleellista muistaa, että kaupunkilehdet ilmestyvät maksullisia sanoma- ja paikallislehtiä harvemmin. Näin ollen niin sanotusti nopeasti vanhentuvia uutisaiheita ei voi selkeimmän näkökulman kanssa tuoda kaupunkilehden printtilehteen, ellei aihe uutiseen tule julki juuri ilmestymistä edeltävänä päivänä.
Toteutin tiedonhaun opinnäytetyöhöni pääosin tutkimushaastatteluin, joihin osallistui kolmen eri kaupunkilehden toimituksissa työskenteleviä henkilöitä. Haastattelujen pohjalta aloin selvittää, mitkä kaikki tekijät kaupunkilehtien toiminnassa vaikuttavat niiden painetun lehden ja digikanavien keskinäiseen vuorovaikutukseen.
Digitalisaatio tuo lisähaastetta julkaisujen työarkeen, koska yleisesti käytetyn sanonnan mukaan tänä päivänä on näyttävä verkossa ja sosiaalisessa mediassa, tai muuten yritys tai tuote ei ole käytännössä katsoen olemassa. Kävi ilmi, että digikanavien päivittäminen tuottaa kaupunkilehdille lisää työtä, mutta ainoastaan yksi kolmesta haastattelemastani julkaisusta on ottanut verkkosivuistaan tähän mennessä täysipainoisen hyödyn irti mainostulojen keräämisessä. Toimituksessa vakituisesti työskentelevien henkilöiden vähäinen määrä saattaa olla osaltaan yhteydessä tähän, koska laaja-alaisemmin mainostuloja verkkosivuiltaan haaliva haastateltu kaupunkilehti oli Raumalainen, jolla on digikanaviensa kehittämistyössä tukenaan Marva Median runsaslukuisen henkilökunnan tuki ja tietotaito.
Mielenkiintoinen havainto kaupunkilehtien edustajien kertomista seikoista oli se, että jokaisella julkaisulla oli täysin erilainen taustatarina siitä, miten he aloittivat verkkosisällön tuottamisen. Käsite ”digiherääminen” on siis haastateltujen kaupunkilehtien kohdalla melko harhaanjohtava, jos sen mielletään tarkoittavan vain äkillistä ja samaan aikaan syntynyttä tarvetta alkaa tekemään asiat niin kuin muut yritystoimijat ja mediajulkaisut tekevät jo. Purpose of this thesis is to investigate ways how journalistic free newspapers take advantage of their digital channels and how big is the value of digital channels to publications. How digitalization has affected to journalism and what challenges does it bring to offices of free newspapers, that work usually with small personnel capacity? Webpages are the main digital channel to free newspapers, just like it is usually also to other kind of newsmedias. Webpages are holding inside of them densely updating newsfeed, that works as a platform also to content, that goes also to printed newspaper. Special target of interest in my investigation was to find out, if birth of this newsfeed in digital channels, that are living and possible to update at any time, have effected to the journalistic content of printed newspapers.
It is important to remember, that free newspapers are released more seldomly than newspapers that cost to their readers. Considering that, newstopics that come quickly to the end of their life cycle can not be written to printed free newspaper with the most obvious point of view, unless the information comes out just a day before realase date of the next issue of free newspaper.
I implemented search of information to thesis mainly with investigation interviews, that participated persons that work in three different free newspapers. Based on facts gathered by these interviews i started to find out factors, that affect to interaction between their printed free newspaper and digital channels.
Digitalization brings more responsibilities to mundane labor of publications, because just like commonly used phrase says; corporation or product must be present in world wide web and social media nowadays, or otherwise it practically do not exist. Interviews pointed out, that updating of digital channels brings clearly more work to free newspapers` offices, but only one out of three from interviewed publications has managed to get great financial benefit from advertisements in its webpages. Phenomenon might be connected to amount of personnel recources in offices of publications, because that one successful free newspaper was Raumalainen, that has the whole extensive skilled staff of Marva Media to work with developing digital channels of Raumalainen.
Interesting notification that reperesentatives of free newspapers told was, that every publication have behind whole kind of different story between each other about how they begun producing digital content in the first place. In other words, term “digital awakening” is in this case pretty misleading, if you think about it meaning only a urgent need to do things in the same way that other businesses and publications had already started to do.
On oleellista muistaa, että kaupunkilehdet ilmestyvät maksullisia sanoma- ja paikallislehtiä harvemmin. Näin ollen niin sanotusti nopeasti vanhentuvia uutisaiheita ei voi selkeimmän näkökulman kanssa tuoda kaupunkilehden printtilehteen, ellei aihe uutiseen tule julki juuri ilmestymistä edeltävänä päivänä.
Toteutin tiedonhaun opinnäytetyöhöni pääosin tutkimushaastatteluin, joihin osallistui kolmen eri kaupunkilehden toimituksissa työskenteleviä henkilöitä. Haastattelujen pohjalta aloin selvittää, mitkä kaikki tekijät kaupunkilehtien toiminnassa vaikuttavat niiden painetun lehden ja digikanavien keskinäiseen vuorovaikutukseen.
Digitalisaatio tuo lisähaastetta julkaisujen työarkeen, koska yleisesti käytetyn sanonnan mukaan tänä päivänä on näyttävä verkossa ja sosiaalisessa mediassa, tai muuten yritys tai tuote ei ole käytännössä katsoen olemassa. Kävi ilmi, että digikanavien päivittäminen tuottaa kaupunkilehdille lisää työtä, mutta ainoastaan yksi kolmesta haastattelemastani julkaisusta on ottanut verkkosivuistaan tähän mennessä täysipainoisen hyödyn irti mainostulojen keräämisessä. Toimituksessa vakituisesti työskentelevien henkilöiden vähäinen määrä saattaa olla osaltaan yhteydessä tähän, koska laaja-alaisemmin mainostuloja verkkosivuiltaan haaliva haastateltu kaupunkilehti oli Raumalainen, jolla on digikanaviensa kehittämistyössä tukenaan Marva Median runsaslukuisen henkilökunnan tuki ja tietotaito.
Mielenkiintoinen havainto kaupunkilehtien edustajien kertomista seikoista oli se, että jokaisella julkaisulla oli täysin erilainen taustatarina siitä, miten he aloittivat verkkosisällön tuottamisen. Käsite ”digiherääminen” on siis haastateltujen kaupunkilehtien kohdalla melko harhaanjohtava, jos sen mielletään tarkoittavan vain äkillistä ja samaan aikaan syntynyttä tarvetta alkaa tekemään asiat niin kuin muut yritystoimijat ja mediajulkaisut tekevät jo.
It is important to remember, that free newspapers are released more seldomly than newspapers that cost to their readers. Considering that, newstopics that come quickly to the end of their life cycle can not be written to printed free newspaper with the most obvious point of view, unless the information comes out just a day before realase date of the next issue of free newspaper.
I implemented search of information to thesis mainly with investigation interviews, that participated persons that work in three different free newspapers. Based on facts gathered by these interviews i started to find out factors, that affect to interaction between their printed free newspaper and digital channels.
Digitalization brings more responsibilities to mundane labor of publications, because just like commonly used phrase says; corporation or product must be present in world wide web and social media nowadays, or otherwise it practically do not exist. Interviews pointed out, that updating of digital channels brings clearly more work to free newspapers` offices, but only one out of three from interviewed publications has managed to get great financial benefit from advertisements in its webpages. Phenomenon might be connected to amount of personnel recources in offices of publications, because that one successful free newspaper was Raumalainen, that has the whole extensive skilled staff of Marva Media to work with developing digital channels of Raumalainen.
Interesting notification that reperesentatives of free newspapers told was, that every publication have behind whole kind of different story between each other about how they begun producing digital content in the first place. In other words, term “digital awakening” is in this case pretty misleading, if you think about it meaning only a urgent need to do things in the same way that other businesses and publications had already started to do.