Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kaupan alan esimiesten osaamistarpeet - Kauppakeskus Willa

Nikander, Teija (2020)

 
Avaa tiedosto
Nikander_Teija.pdf (1.163Mt)
Lataukset: 


Nikander, Teija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057273
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kaupan alan esimiesten tulevaisuuden osaamistarpeita. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hyria koulutus Oy, jonka yhtenä tehtävänä on koulutuksen järjestäjänä tarjota tulevaisuudessa tarvittavaan osaamiseen liittyvää koulutusta työelämän tarpeisiin. Opinnäytetyön aihe oli ajankohtainen, sillä yritysten välisen kilpailun kiristyessä osaaminen ja osaamisen kehittäminen voivat tuoda yritykselle ratkaisevan kilpailuedun. Sisäisessä ja ulkoisessa toimintaympäristössä tapahtuva jatkuva muutos haastaa esimiehen osaamista.
Tutkimusongelmia oli kaksi: millaisia osaamistarpeita kaupan alan esimiehillä on nyt ja tulevaisuudessa sekä miten kaupan alan esimiesten osaamista kehitetään. Tavoitteena oli selvittää, millaista osaamista kauppakeskus Willassa toimivilta kaupan alan esimiehiltä vaaditaan tulevaisuudessa ja miten tuota osaamista hankitaan. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa kaupan alan esimiesten osaamistarpeista työelämäyhteistyön kehittämistä varten.
Työn teoriaperusta muodostui kolmesta pääluvusta, joissa käsiteltiin esimiestyötä ja johtamista, esimiehen osaamista ja osaamistarpeita yleisesti sekä kaupan alalla ja esimiehen osaamisen kehittämistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kaupan alan esimiehiä, esimiesten osaamisen kehittämisestä vastaavia henkilöitä sekä koulutuksen edustajaa. Tuloksena saatiin tietoa kaupan alan esimiesten osaamistarpeista ja osaamisen kehittämisen tavoista.
Tutkimustulokset osoittivat, että kaupan alan esimiesten osaamistarpeet liittyvät tulevaisuudessa organisaation liiketoimintaan, henkilöstön johtamiseen ja asiakaslähtöiseen palveluiden kehittämisosaamiseen. Tärkeässä roolissa olivat myös itsensä johtaminen sekä oman että henkilöstön osaamisen kehittäminen. Tarvittavaa osaamista hankittiin aktiivisesti ja monipuolisesti niin itsenäisesti kuin myös organisaation tuella. Lopuksi laadittiin tutkimukseen pohjautuvat kehittämisehdotukset ja arvioitiin tutkimuksen onnistumista sekä tehtiin ehdotukset jatkotutkimuksen aiheista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste