Asiakaslähtöinen verkkokauppa
Ronkainen, Iiro (2020)
Ronkainen, Iiro
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057252
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia millainen on asiakaslähtöinen verkkokauppa tarkastelemalla esimerkiksi verkkokaupan käytettävyyttä, löydettävyyttä sekä asiakkaan ostoprosessia verkossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Golf Skyn verkkokauppaan, jotta halutessaan Golf Sky voi muokata siitä asiakaslähtöisemmän sekä kilpailullisemman. Tutkimuksen päätutkimusongelma oli: ”Millainen on kilpailukykyinen gol- falan verkkokauppa. Päätutkimusongelmaa tarkentavia alakysymyksiä olivat: ”Miten verk- kokaupan käytettävyyttä voidaan parantaa?” ja ”Miten asiakkaan ostoprosessia verkkokau- passa voidaan helpottaa?” Toteutettuun tutkimukseen osallistui yhteensä 413 henkilöä, jotka koostuvat Golf Skyn nykyisistä asiakkaista.
Saadakseen tutkimuksesta mahdollisimman kattavan opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista ja määrällistä menetelmää: käytettävyystestiä ja kyselytutkimusta. Käy- tettävyystestiin valikoitui Golf Skyn nykyiseen asiakaskuntaan kuuluvia henkilöitä, joille an- nettiin käytettävyystestin aikana erilaisia tavoitteita suoritettavaksi Golf Skyn verkkokau- passa. Kyselytutkimus lähetettiin Go Golfin uutiskirjeen ohessa 62 000 tilaajalle. Käytettä- vyystestien ja kyselytutkimuksen jälkeen tutkimustulokset analysoitiin, joiden pohjalta kehit- tämisehdotukset luotiin.
Käytettävyystestin tuloksista nousi vahvasti esiin verkkokaupan heikko navigoitavuus sekä hakutuloksien rajaamisen puute. Kyselytutkimuksessa esille nousseita aiheita olivat mm. heikko navigoitavuus, hakutuloksien rajaamisen puute sekä tuotteiden kuvauksien puute. Verkkokaupan kehittämisehdotukset keskittyivät verkkokaupan navigoinnin, hakutuloksien rajaamisen, responsiivisuuden sekä kuvauksien puutteiden parantamiseen.
Verkkokaupan navigointia voidaan parantaa poistamalla ylimääräisiä navigointipainikkeita etusivulta ja suunnittelemalla navigointipainikkeiden sijainnit paremmin. Hakutuloksien ra- jaamiseen on luotu monenlaisia työkaluja, joilla käyttäjä voi räätälöidä hakutuloksia esimer- kiksi saatavuuden, hinnan, värin ja mallin mukaisesti. Verkkokauppaan voisi luoda myös oman mobiiliapplikaation, joka nopeuttaisi verkkokaupan käyttöä älylaitteilla. Tuotteiden ku- vauksia, sisäisiä sekä ulkoisia linkityksiä tulisi myös hyödyntää monipuolisemmin verkko- kaupassa.
Saadakseen tutkimuksesta mahdollisimman kattavan opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista ja määrällistä menetelmää: käytettävyystestiä ja kyselytutkimusta. Käy- tettävyystestiin valikoitui Golf Skyn nykyiseen asiakaskuntaan kuuluvia henkilöitä, joille an- nettiin käytettävyystestin aikana erilaisia tavoitteita suoritettavaksi Golf Skyn verkkokau- passa. Kyselytutkimus lähetettiin Go Golfin uutiskirjeen ohessa 62 000 tilaajalle. Käytettä- vyystestien ja kyselytutkimuksen jälkeen tutkimustulokset analysoitiin, joiden pohjalta kehit- tämisehdotukset luotiin.
Käytettävyystestin tuloksista nousi vahvasti esiin verkkokaupan heikko navigoitavuus sekä hakutuloksien rajaamisen puute. Kyselytutkimuksessa esille nousseita aiheita olivat mm. heikko navigoitavuus, hakutuloksien rajaamisen puute sekä tuotteiden kuvauksien puute. Verkkokaupan kehittämisehdotukset keskittyivät verkkokaupan navigoinnin, hakutuloksien rajaamisen, responsiivisuuden sekä kuvauksien puutteiden parantamiseen.
Verkkokaupan navigointia voidaan parantaa poistamalla ylimääräisiä navigointipainikkeita etusivulta ja suunnittelemalla navigointipainikkeiden sijainnit paremmin. Hakutuloksien ra- jaamiseen on luotu monenlaisia työkaluja, joilla käyttäjä voi räätälöidä hakutuloksia esimer- kiksi saatavuuden, hinnan, värin ja mallin mukaisesti. Verkkokauppaan voisi luoda myös oman mobiiliapplikaation, joka nopeuttaisi verkkokaupan käyttöä älylaitteilla. Tuotteiden ku- vauksia, sisäisiä sekä ulkoisia linkityksiä tulisi myös hyödyntää monipuolisemmin verkko- kaupassa.