Kannuksen yritysten ja palveluntarjoajien vaikutus Kannuksen talousalueella
Annala, Mari; Annala, Tero (2020)
Annala, Mari
Annala, Tero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057313
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Kannuksen elinkeinotoimesta vastaavan YritysKannus Oy:n tilaamana, ja opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Kannuksen kaupungin kauppaliikkeiden ja palveluntuottajien asiakaskuntien demografisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli saada kerättyä hyödyllistä informaatiota Kannuksen yrityksille ja YritysKannus Oy:lle asiakkaiden ostokäyttäytymisestä.
Kartoitus toteutettiin anonyymina Webropol-verkkokyselynä kannuslaisille liikkeille ja muille palveluntuottajille, joissa kuluttajien on mahdollisuus asioida, sekä Kannuksen ja lähikuntien asukkaille. Kuluttajille tarkoitettu kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa Facebook-alustalla ennalta määriteltyjen paikkakuntien keskusteluryhmiin opinnäytetyön tekijöiden välityksellä. Lisäksi kyselyä jaettiin tekijöiden omilla Facebook-sivuilla, joten kyselyyn vastanneissa saattoi olla kuluttajia muualtakin kuin ennalta määritellyiltä paikkakunnilta. Kysely jaettiin seuraavien paikkakuntien keskusteluryhmiin: Alavieska, Halsua, Himanka, Kalajoki, Kannus, Kaustinen, Kinnula, Kokkola, Kälviä, Lestijärvi, Lohtaja, Nivala, Perho, Reisjärvi, Sievi, Toholampi, Ullava ja Ylivieska. Vetelin ryhmään ei saatu lupaa jakaa kyselyä.
Liikkeille ja yrityksille suunnattu kysely jaettiin yrityksiin Kannuksen yritysasiamiehen välityksellä. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, miltä paikkakunnilta Kannuksen liikkeissä asioidaan ja paljonko liikkeiden asiakaskunnista taas on Kannuksesta. Kyselyt olivat avoinna helmikuun puolivälistä maaliskuun alkupuolelle 2020. Vastauksia kuluttajakyselyyn saatiin 276 kpl ja yrityskyselyyn 6 kpl, ja lisäksi saatiin vielä kahdelta yritykseltä haastatteluvastaukset.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että eniten Kannuksen palveluita käyttävät ovat Kannuksen jälkeen kotoisin lähimmiltä naapuripaikkakunnilta. Ostopäätökseen eniten vaikuttivat sijainti ja asiakaspalvelu. Vastausten analysoinnissa on käytetty menetelmänä sisällönanalyysiä ja vastauksien purkamisessa on käytetty Webropol-ohjelmaa.
Kartoitus toteutettiin anonyymina Webropol-verkkokyselynä kannuslaisille liikkeille ja muille palveluntuottajille, joissa kuluttajien on mahdollisuus asioida, sekä Kannuksen ja lähikuntien asukkaille. Kuluttajille tarkoitettu kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa Facebook-alustalla ennalta määriteltyjen paikkakuntien keskusteluryhmiin opinnäytetyön tekijöiden välityksellä. Lisäksi kyselyä jaettiin tekijöiden omilla Facebook-sivuilla, joten kyselyyn vastanneissa saattoi olla kuluttajia muualtakin kuin ennalta määritellyiltä paikkakunnilta. Kysely jaettiin seuraavien paikkakuntien keskusteluryhmiin: Alavieska, Halsua, Himanka, Kalajoki, Kannus, Kaustinen, Kinnula, Kokkola, Kälviä, Lestijärvi, Lohtaja, Nivala, Perho, Reisjärvi, Sievi, Toholampi, Ullava ja Ylivieska. Vetelin ryhmään ei saatu lupaa jakaa kyselyä.
Liikkeille ja yrityksille suunnattu kysely jaettiin yrityksiin Kannuksen yritysasiamiehen välityksellä. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, miltä paikkakunnilta Kannuksen liikkeissä asioidaan ja paljonko liikkeiden asiakaskunnista taas on Kannuksesta. Kyselyt olivat avoinna helmikuun puolivälistä maaliskuun alkupuolelle 2020. Vastauksia kuluttajakyselyyn saatiin 276 kpl ja yrityskyselyyn 6 kpl, ja lisäksi saatiin vielä kahdelta yritykseltä haastatteluvastaukset.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että eniten Kannuksen palveluita käyttävät ovat Kannuksen jälkeen kotoisin lähimmiltä naapuripaikkakunnilta. Ostopäätökseen eniten vaikuttivat sijainti ja asiakaspalvelu. Vastausten analysoinnissa on käytetty menetelmänä sisällönanalyysiä ja vastauksien purkamisessa on käytetty Webropol-ohjelmaa.