Asiakasprofiilit ja palvelupolku kiinteistönvälitysalalla
Kärkkäinen, Henri (2020)
Kärkkäinen, Henri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on asiakasprofiilit ja palvelupolku kiinteistönvälitysalalla. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kohderyhmästä asiakasprofiileja sekä palvelupolku heidän kulkemasta palvelusta. Teoreettinen viitekehys muodostuu asiakasprofiilista, palvelupolusta sekä niiden keskeisistä käsitteistä. Opinnäytetyön tutkimusongelmat koskivat asiakkaiden erilaisia asiakasprofiileja sekä heidän palvelupolkuaan. Näiden lisäksi selvitettiin kuinka toimeksiantaja pystyisi parantamaan omaa toimintaansa kyseiselle kohderyhmälle.
Tämä opinnäytetyö on määrällinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselytutkimus rajattiin koskemaan lähivuosina eläköityviin sekä jo eläkkeellä oleviin mikkeliläisiin. Kyselyn avulla selvitettiin kohderyhmän asiakasprofiileja sekä heidän palvelupolkuaan, jonka avulla pystyttiin tekemään toimeksiantajalle toimenpidesuosituksia palvelun parantamiseksi kyseiselle kohderyhmälle. Kysely toteutettiin internet-kyselynä.
Kyselytutkimuksen perusteella voidaan todeta, että iäkkäämmät eläkeläiset asuvat aivan keskustassa kerrostalossa. Heidän taloutensa koko rajoittuu kahteen ihmiseen. He eivät ole vielä yhtä valmiita digitaaliseen muutokseen kuin nuoremmat. Iäkkäämmät etsivät tietoa mieluummin lehdistä ja mainoksista, kun nuoremmat etsivät sitä internetistä. Iäkkäämmät ihmiset eivät ole valmiita digitaaliseen kaupankäyntiin, kuin nuoremmat. Voidaan siis todeta, että iäkkäämmät ihmiset tarvitsevat vielä palveluita, joissa digitaalisuus ei ole ottanut valtaa.
Tutkimustulosten ansiosta toimeksiantaja pystyy kehittämään omaa toimintaansa kohderyhmän eduksi. Opinnäytetyön tutkimus antaa toimeksiantajalle hyvän pohjan tehdä lisää jatkotutkimuksia kyseiselle kohderyhmälle. Toimeksiantajan asiakkaat olivat yhteistyöhaluisia kyselyn aikana, mikä viestii onnistuneesta asiakassuhteesta yrityksen ja asiakkaiden välillä. Jatkotutkimuksissa hyvät asiakassuhteet ovat tärkeitä tutkimuksen onnistumisen kannalta.
Tämä opinnäytetyö on määrällinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselytutkimus rajattiin koskemaan lähivuosina eläköityviin sekä jo eläkkeellä oleviin mikkeliläisiin. Kyselyn avulla selvitettiin kohderyhmän asiakasprofiileja sekä heidän palvelupolkuaan, jonka avulla pystyttiin tekemään toimeksiantajalle toimenpidesuosituksia palvelun parantamiseksi kyseiselle kohderyhmälle. Kysely toteutettiin internet-kyselynä.
Kyselytutkimuksen perusteella voidaan todeta, että iäkkäämmät eläkeläiset asuvat aivan keskustassa kerrostalossa. Heidän taloutensa koko rajoittuu kahteen ihmiseen. He eivät ole vielä yhtä valmiita digitaaliseen muutokseen kuin nuoremmat. Iäkkäämmät etsivät tietoa mieluummin lehdistä ja mainoksista, kun nuoremmat etsivät sitä internetistä. Iäkkäämmät ihmiset eivät ole valmiita digitaaliseen kaupankäyntiin, kuin nuoremmat. Voidaan siis todeta, että iäkkäämmät ihmiset tarvitsevat vielä palveluita, joissa digitaalisuus ei ole ottanut valtaa.
Tutkimustulosten ansiosta toimeksiantaja pystyy kehittämään omaa toimintaansa kohderyhmän eduksi. Opinnäytetyön tutkimus antaa toimeksiantajalle hyvän pohjan tehdä lisää jatkotutkimuksia kyseiselle kohderyhmälle. Toimeksiantajan asiakkaat olivat yhteistyöhaluisia kyselyn aikana, mikä viestii onnistuneesta asiakassuhteesta yrityksen ja asiakkaiden välillä. Jatkotutkimuksissa hyvät asiakassuhteet ovat tärkeitä tutkimuksen onnistumisen kannalta.