EGR -tukien vaikuttavuus microsoftilaisten uudelleen työllistymiseen Pirkanmaalla
Konttinen, Susanna (2020)
Konttinen, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067389
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia työllistämistoimien ja -tukien vaikuttavuutta Pirkanmaalla Microsoftilta v. 2016 – 2017 irtisanottujen työntekijöiden uudelleen työllistymiseen, sekä heidän näkemyksiään irtisanoneen yrityksen ja TE -keskuksen tarjoamien toimenpiteiden vaikuttavuudesta heidän uudelleen työllistymiseensä. Työn tavoitteena oli saada käsitys EGR -tukien vaikuttavuudesta ja niiden käytöstä kohderyhmän työllistymisessä, kuten myös kohderyhmän kokemuksia TE -toimiston palveluista. Tässä työssä keskityttiin nimenomaan Pirkanmaan tilanteeseen ja EGR -tukien vaikutukseen tällä alueella. Työ toteutettiin Pirkanmaan TE -keskuksen toimeksiannosta. Sähköiset kyselyt on tehty Tampereelta irtisanotuille ihmisille, sellaisille, jotka olivat kesällä 2017 työttömänä. Verrokkiryhmänä tutkimuksessa käytettiin samalla ajanjaksolla Nokialta irtisanottuja ihmisiä, joille lähetettiin samat kyselyt.
Työ toteutettiin kolmena sähköisenä kyselynä aikavälillä kesä 2017 – kevät 2019, joissa kysyttiin heidän käyttämiään polku- ja TE-toimiston tarjoamia palveluita, sekä heidän mielipidettään palveluista. Vastauksista nousi esiin tyytyväisyys työnantajan tarjoamiin palveluihin ja toisaalta vastauksissa näkyi myös tyytymättömyys TE -keskuksen tarjoamiin palveluihin, jotka koettiin kovin byrokraattisiksi ja kankeiksi.
Työ toteutettiin kolmena sähköisenä kyselynä aikavälillä kesä 2017 – kevät 2019, joissa kysyttiin heidän käyttämiään polku- ja TE-toimiston tarjoamia palveluita, sekä heidän mielipidettään palveluista. Vastauksista nousi esiin tyytyväisyys työnantajan tarjoamiin palveluihin ja toisaalta vastauksissa näkyi myös tyytymättömyys TE -keskuksen tarjoamiin palveluihin, jotka koettiin kovin byrokraattisiksi ja kankeiksi.