Oppimisympäristön muokkaaminen Tervanallen päiväkodissa: leikkitoiminnan ideointi leikkivälineiden avulla
Viljanen, Pauliina (2020)
Viljanen, Pauliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067476
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Tervanallen Sammaltassujen lapsiryhmän eteistilaan pienryhmätoimintaa varten leikkivälineet leikkilaatikkoon. Tutkimuksessa käydään läpi, miksi leikkivälineet suunnitellaan leikkilaatikkoon, miten tutkimus toteutettiin, sekä millainen prosessi tutkimus on kokonaisuudessaan ollut ammatillisesta näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lapsien mielekkäimmät leikkivälineet leikkilaatikkoa varten lapsilähtöisesti. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimusaineisto on kerätty 15.11.2019, 23.3.2020 sekä 611.3.2020. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä on käytetty havainnointia, lasten piirustusten analysointia sekä Webropol-kyselyä, joka tehtiin Sammaltassujen aikuisille. Tutkimuksessa on noudatettu Demingin laatuympyrän kehittämismenetelmää, jonka mukaan prosessi etenee suunnittelusta toteuttamiseen ja siitä arviointiin ja mahdollisten muokkausten tekemiseen. Analysoin tulokset sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksen tuotoksena syntyy leikkitoiminta, joka on suunniteltu tutkimuksessa esiintyvien tulosten perusteella. Leikkitoiminta on suunniteltu tuloksissa leikkilaatikkoon valittujen leikkivälineiden pohjalta pedagogiseksi välineeksi Sammaltassujen aikuisille toteuttaa toimintaa lapsille. Leikkilaatikon leikkivälineiden avulla on tarkoitus luoda lasten kanssa pieniä satukirjoja. Leikkivälineiden avulla lapset rakentavat tarinansa kuviksi, jotka liitetään lapsien sanoittamaan satuun.
Tutkimustulosten pohjalta leikkilaatikkoon valikoitui eniten eläimiä ja roolileikkeihin perustuvia hahmoja. Tuloksista käy ilmi, että lapsia kiinnostaa monipuolisesti eläimet ja kaikki eläimiin liittyvä tieto. Eläimet ovat tuloksien mukaan yksi lapsien pitkäaikaisemmista mielenkiinnon kohteista heidän leikeissään. Tuloksissa nousi esille lapsien kiinnostus roolileikkejä kohtaan, joissa mielenkiintoisimmat teemat olivat tuloksien mukaan prinsessa, ninja, ritari ja supersankari. Leikkilaatikkoon valikoitui monipuolisesti erilaisia edellä mainittuihin aiheisiin liittyviä hahmoja. Tuloksista nousi esille, että lapset ovat todella kiinnostuneita kaikenlaisesta toiminnasta, missä saavat käyttää tablettia, joista valokuvaaminen nousi selkeimmin esille. Näiden tutkimustulosten perusteella tabletti valikoitui leikkilaatikkoon.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lapsien mielekkäimmät leikkivälineet leikkilaatikkoa varten lapsilähtöisesti. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimusaineisto on kerätty 15.11.2019, 23.3.2020 sekä 611.3.2020. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä on käytetty havainnointia, lasten piirustusten analysointia sekä Webropol-kyselyä, joka tehtiin Sammaltassujen aikuisille. Tutkimuksessa on noudatettu Demingin laatuympyrän kehittämismenetelmää, jonka mukaan prosessi etenee suunnittelusta toteuttamiseen ja siitä arviointiin ja mahdollisten muokkausten tekemiseen. Analysoin tulokset sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksen tuotoksena syntyy leikkitoiminta, joka on suunniteltu tutkimuksessa esiintyvien tulosten perusteella. Leikkitoiminta on suunniteltu tuloksissa leikkilaatikkoon valittujen leikkivälineiden pohjalta pedagogiseksi välineeksi Sammaltassujen aikuisille toteuttaa toimintaa lapsille. Leikkilaatikon leikkivälineiden avulla on tarkoitus luoda lasten kanssa pieniä satukirjoja. Leikkivälineiden avulla lapset rakentavat tarinansa kuviksi, jotka liitetään lapsien sanoittamaan satuun.
Tutkimustulosten pohjalta leikkilaatikkoon valikoitui eniten eläimiä ja roolileikkeihin perustuvia hahmoja. Tuloksista käy ilmi, että lapsia kiinnostaa monipuolisesti eläimet ja kaikki eläimiin liittyvä tieto. Eläimet ovat tuloksien mukaan yksi lapsien pitkäaikaisemmista mielenkiinnon kohteista heidän leikeissään. Tuloksissa nousi esille lapsien kiinnostus roolileikkejä kohtaan, joissa mielenkiintoisimmat teemat olivat tuloksien mukaan prinsessa, ninja, ritari ja supersankari. Leikkilaatikkoon valikoitui monipuolisesti erilaisia edellä mainittuihin aiheisiin liittyviä hahmoja. Tuloksista nousi esille, että lapset ovat todella kiinnostuneita kaikenlaisesta toiminnasta, missä saavat käyttää tablettia, joista valokuvaaminen nousi selkeimmin esille. Näiden tutkimustulosten perusteella tabletti valikoitui leikkilaatikkoon.