EMFi-kalvon käyttömahdollisuudet kuormakoneen kuorman valvonnassa
Välimaa, Erkki (2020)
Välimaa, Erkki
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067406
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja on John Deere Forestry Oy. Puutavaran metsäkuljetus on kustannustehokkainta, jos kuormakoneen kantavuus voidaan täysin hyödyntää jokaisen kuorman kohdalla ilman suuria ylikuormia. Puulajien tuoretiheyserojen ja useiden katkontamittojen vuoksi tähän ei kuitenkaan päästä. Luotettava kuormanvalvontajärjestelmä mahdollistaa suurien kuormatilojen käytön estäen silti ylikuormat.
Opinnäytetyössä tutkittiin sähkömekaanisen EMFi-kalvon (ElectroMechanical Film) käyttömahdollisuuksia kuormakoneen kuormakoon valvonnassa. Tarkoituksena oli löytää kuormanvalvonnan EMFi-kalvopohjaiseen anturointiin soveltuva sijoituspaikka, jossa virhedataa syntyy mahdollisimman vähän. Tämän avulla on mahdollista kehittää kuormakoneiden teknistä tasoa, pienentää ylläpitokustannuksia ja helpottaa koneenkuljettajan työtä. Työssä tutkittiin kolmea erilaista tapaa käyttää EMFi-kalvoa kuorman mittausanturina. Tutkimusvälineenä käytettiin ANSYS-simulointiohjelmaa, jolla mitattiin erikokoisten puutavarakuormien aiheuttamia muodonmuutoksia koneen takarungon länkilevyissä. Lisäksi tutkittiin mahdollisuutta asentaa EMFi-kalvoanturit pankkojen kiinnityslevyjen alle. EMFi-kalvoantureiden mitoitusperusteena käytettiin suurimman kuorman aiheuttamia voimia. Metsäkonerenkaan valmistusprosessiin tutustumalla tutkittiin mahdollisuutta asentaa EMFi-kalvo kuormantuntevaksi anturiksi renkaan kulutuspinnan alle.
Lopputuloksena saatiin selville, että kalvon renkaaseen asennus on mahdotonta toteuttaa EMFi-kalvon kestokyvyn rajoissa. Kahden muun vaihtoehdon havaittiin olevan toteuttamiskelpoisia, mutta ne vaativat jatkotutkimuksia. Näistä erityisesti länkilevyt mittauskohteena todettiin lisätutkimuksien arvoiseksi, kuten myös rungon ominaisvärähtelyn muutosten havainnointi eri kuormitustilanteissa EMFi-mikrofonilla. Opinnäytetyöllä tuotettiin John Deere Forestryn kuormakoneiden kuormanvalvontatutkimukselle hyvää pohjatietoa, jonka perusteella he pystyvät kehittämään kuormakoneidensa teknistä tasoa edelleen.
Opinnäytetyöstä tehtiin kaksi eri versiota eli julkinen ja vain työn tilaajalle tarkoitettu. Julkisesta versiosta poistettiin kaikki työn tilaajalta saatu luottamuksellinen aineisto sekä sen avulla tuotetut tutkimustulokset.
Opinnäytetyössä tutkittiin sähkömekaanisen EMFi-kalvon (ElectroMechanical Film) käyttömahdollisuuksia kuormakoneen kuormakoon valvonnassa. Tarkoituksena oli löytää kuormanvalvonnan EMFi-kalvopohjaiseen anturointiin soveltuva sijoituspaikka, jossa virhedataa syntyy mahdollisimman vähän. Tämän avulla on mahdollista kehittää kuormakoneiden teknistä tasoa, pienentää ylläpitokustannuksia ja helpottaa koneenkuljettajan työtä. Työssä tutkittiin kolmea erilaista tapaa käyttää EMFi-kalvoa kuorman mittausanturina. Tutkimusvälineenä käytettiin ANSYS-simulointiohjelmaa, jolla mitattiin erikokoisten puutavarakuormien aiheuttamia muodonmuutoksia koneen takarungon länkilevyissä. Lisäksi tutkittiin mahdollisuutta asentaa EMFi-kalvoanturit pankkojen kiinnityslevyjen alle. EMFi-kalvoantureiden mitoitusperusteena käytettiin suurimman kuorman aiheuttamia voimia. Metsäkonerenkaan valmistusprosessiin tutustumalla tutkittiin mahdollisuutta asentaa EMFi-kalvo kuormantuntevaksi anturiksi renkaan kulutuspinnan alle.
Lopputuloksena saatiin selville, että kalvon renkaaseen asennus on mahdotonta toteuttaa EMFi-kalvon kestokyvyn rajoissa. Kahden muun vaihtoehdon havaittiin olevan toteuttamiskelpoisia, mutta ne vaativat jatkotutkimuksia. Näistä erityisesti länkilevyt mittauskohteena todettiin lisätutkimuksien arvoiseksi, kuten myös rungon ominaisvärähtelyn muutosten havainnointi eri kuormitustilanteissa EMFi-mikrofonilla. Opinnäytetyöllä tuotettiin John Deere Forestryn kuormakoneiden kuormanvalvontatutkimukselle hyvää pohjatietoa, jonka perusteella he pystyvät kehittämään kuormakoneidensa teknistä tasoa edelleen.
Opinnäytetyöstä tehtiin kaksi eri versiota eli julkinen ja vain työn tilaajalle tarkoitettu. Julkisesta versiosta poistettiin kaikki työn tilaajalta saatu luottamuksellinen aineisto sekä sen avulla tuotetut tutkimustulokset.