TripAdvisor kuntien matkailumarkkinoinnissa
Luoma-aho, Lia (2020)
Luoma-aho, Lia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067413
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia TripAdvisoria kuntien matkailumarkkinoinnissa. Työn tavoitteena oli selvittää kuinka kunnat voivat hyödyntää TripAdvisoria matkailumarkkinoinnissaan, käyttää sivuston toimintoja ja kasvattaa näkyvyyttään. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulun Älykkäiden palveluiden yksikkö ja työ on osa Western Lakeland Kanta-Häme -hanketta. Hankkeen tavoitteena on Kanta-Hämeen matkailun kehittäminen.
Työn teoreettinen osuus koostuu kolmesta aiheesta, jotka ovat matkailu alana, matkailun digitalisoituminen sekä TripAdvisor. Ensimmäisessä osuudessa tutkitaan matkailualan tilannetta Suomessa sekä perehdytään megatrendeihin ja asiakassegmentteihin. Digitalisaatiota käsittelevässä osiossa avataan työlle olennaisia käsitteitä, kuten digitalisoituminen, alustatalous ja digitaalinen alusta. Viimeisenä teoreettisena kokonaisuutena on TripAdvisor, jossa perehdytään sivuston historiaan, toimintamalliin ja käyttöön.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui haastatteleminen ja se toteutettiin puhelimitse sekä sähköpostitse. Sähköposti lähetettiin 17 eri kunnan markkinointipäällikölle, ja se sisälsi 12 kysymystä TripAdvisorin käytöstä. Työn toiminnallista osuutta varten haastateltiin myös TripAdvisoria ja Visit Finlandia. Tämän opinnäytetyön tulokset koostuvat haastatteluiden avulla kerätyistä vastauksista, omista käyttökokemuksista sekä teoreettisessa osuudessa kerätystä tiedosta. Kuntien tietämys TripAdvisorin ominaisuuksista on vähäistä ja vain harvat hyödyntävät sitä markkinoinnissaan. Tuloksien myötä kunnat ymmärtävät paremmin roolinsa TripAdvisorissa ja osaavat hyödyntää sivustoa markkinoinnissaan.
Työn teoreettinen osuus koostuu kolmesta aiheesta, jotka ovat matkailu alana, matkailun digitalisoituminen sekä TripAdvisor. Ensimmäisessä osuudessa tutkitaan matkailualan tilannetta Suomessa sekä perehdytään megatrendeihin ja asiakassegmentteihin. Digitalisaatiota käsittelevässä osiossa avataan työlle olennaisia käsitteitä, kuten digitalisoituminen, alustatalous ja digitaalinen alusta. Viimeisenä teoreettisena kokonaisuutena on TripAdvisor, jossa perehdytään sivuston historiaan, toimintamalliin ja käyttöön.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui haastatteleminen ja se toteutettiin puhelimitse sekä sähköpostitse. Sähköposti lähetettiin 17 eri kunnan markkinointipäällikölle, ja se sisälsi 12 kysymystä TripAdvisorin käytöstä. Työn toiminnallista osuutta varten haastateltiin myös TripAdvisoria ja Visit Finlandia. Tämän opinnäytetyön tulokset koostuvat haastatteluiden avulla kerätyistä vastauksista, omista käyttökokemuksista sekä teoreettisessa osuudessa kerätystä tiedosta. Kuntien tietämys TripAdvisorin ominaisuuksista on vähäistä ja vain harvat hyödyntävät sitä markkinoinnissaan. Tuloksien myötä kunnat ymmärtävät paremmin roolinsa TripAdvisorissa ja osaavat hyödyntää sivustoa markkinoinnissaan.