Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma Pukkilan Putkelle
Niskanen, Rosa-Maria (2020)
Lataukset:
Niskanen, Rosa-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067544
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana on Pukkilan Putki, joka on vuonna 2019 toimintansa aloittanut LVI-urakointiyritys Pukkilasta. Työ on rajattu koskemaan yrityksellä jo olemassa olevaa Facebook-sivua ja verkkosivustoa. Lisäksi käsitellään Instagramia, koska yritys on osoittanut halukkuutensa kyseisen alustan käyttöönottoon.
Työn alussa keskitytään määrittelemään markkinoinnin ja markkinointiviestinnän erot, jonka jälkeen käsitellään digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja perehtyen erityisesti sosiaaliseen mediaan ja verkkosivujen hakukonemainontaan.
Tämän jälkeen työssä esitellään muutamia malleja, joiden avulla digitaalista markkinointiviestintää voidaan suunnitella. Luvuissa 4 – 10 esitelty suunnitelma on laadittu SOSTACmallin mukaisesti. Se sisältää nykytila-analyysin, tavoitteiden asettamisen, strategian, taktiikan, tarkemmat toiminnot, mittauksen sekä yhteenvedon.
Nykytila-analyysissä kävi ilmi, että yrityksellä on hyvät mahdollisuudet näkyvyyden parantamiseen, kunhan työtä sen eteen tehdään johdonmukaisesti. Kilpailija-analyysissä on esitelty muutamia yrityksen varteenotettavampia kilpailijoita, joiden toimista voidaan ottaa mallia tarpeen mukaan.
Ajallisesti työssä määritellyt tavoitteet ovat toteutettavissa toukokuuhun 2021 mennessä, kun hyödynnetään toiminnot-osuudessa määriteltyjä toimenpiteitä. Tärkeää on, että strategiaa ja sitä kautta myös toimintoja päivitetään seurannan ja mittauksen osoittamien tarpeiden mukaan.
Tämä työ on kaiken kaikkiaan kattava opas toimeksiantajayritykselle siitä, millaisin työkaluin ja toimenpitein sen on mahdollista kasvattaa näkyvyyttään Facebook- ja Instagram-sivuilla ja verkkosivujen osalta eri hakukoneissa.
Työn alussa keskitytään määrittelemään markkinoinnin ja markkinointiviestinnän erot, jonka jälkeen käsitellään digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja perehtyen erityisesti sosiaaliseen mediaan ja verkkosivujen hakukonemainontaan.
Tämän jälkeen työssä esitellään muutamia malleja, joiden avulla digitaalista markkinointiviestintää voidaan suunnitella. Luvuissa 4 – 10 esitelty suunnitelma on laadittu SOSTACmallin mukaisesti. Se sisältää nykytila-analyysin, tavoitteiden asettamisen, strategian, taktiikan, tarkemmat toiminnot, mittauksen sekä yhteenvedon.
Nykytila-analyysissä kävi ilmi, että yrityksellä on hyvät mahdollisuudet näkyvyyden parantamiseen, kunhan työtä sen eteen tehdään johdonmukaisesti. Kilpailija-analyysissä on esitelty muutamia yrityksen varteenotettavampia kilpailijoita, joiden toimista voidaan ottaa mallia tarpeen mukaan.
Ajallisesti työssä määritellyt tavoitteet ovat toteutettavissa toukokuuhun 2021 mennessä, kun hyödynnetään toiminnot-osuudessa määriteltyjä toimenpiteitä. Tärkeää on, että strategiaa ja sitä kautta myös toimintoja päivitetään seurannan ja mittauksen osoittamien tarpeiden mukaan.
Tämä työ on kaiken kaikkiaan kattava opas toimeksiantajayritykselle siitä, millaisin työkaluin ja toimenpitein sen on mahdollista kasvattaa näkyvyyttään Facebook- ja Instagram-sivuilla ja verkkosivujen osalta eri hakukoneissa.