Differentiering av kosmetikaprodukter
Johansson, Niklas (2020)
Johansson, Niklas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067563
Tiivistelmä
Det är allmänt känt att det är viktigt för företag att urskiljas på marknaden. Även om flera känner till det, finns det mycket outnyttjad potential som differentiering kan hämta företagen. Differentiering är en term inom marknadsföring, som förklarar hur företagen effektivt kan avvika på marknaden, med en egen skarp profil, som tydligt skiljer sig från konkurrenternas. Det kan ofta gå så att företag fokuserar på att differentiera endast sina produkter och förpackningar. Företag bör dock inse att mycket utöver själva produkten kan differentieras exempelvis produktionskedjan. Då differentieringen lyckas, kan det hjälpa företag att nå betydliga framsteg på marknaden. Detta arbete utför en studie i hur varumärken kan differentieras. För att konkret studera exempel på differentiering valdes att i detta arbete studera fem varumärken inom kosmetikaindustrin och hur de differentieras på marknaden. Syftet med studien är att svara på forskningsfrågan hur fem olika kosmetikavarumärken har differentierat sina produkter och väcka uppmärksamhet för hur viktig differentieringen är för företag. Arbetet studerar den centrala teorin för differentiering och beskriver de bästa metoderna för företag och dess varumärken att differentieras. I studiens teoretiska referensram klargörs Theodore Levitts, Michael E. Porters och Jack Trouts texter om hur varumärken kan differentieras. Förutom det har David Aakers varumärkesanalysmodell fungerat som grund i analysdelen. Studien utförs som en kvalitativ innehållsanalys, med tyngdpunkt på varumärkesanalys. Först klargörs den teoretiska referensramen och därefter analyseras hur fem kosmetikaprodukter differentierats i jämförelse med det som presenterats i den teoretiska referensramen. Resultaten indikerar att väl differentierade varumärken är sådana där det mervärde och den nytta som skapas av differentiering kan förstås av kunden. Fördelen med en väl planerad strategi för differentiering är att företag kan nå en högre vinstmarginal med produkten. Samtidigt får ett varumärke goda förutsättningar för starkare konkurrenskraft och för att klara sig längre på marknaden.