AMK-opiskelijoiden kokemuksia henkisestä väkivallasta parisuhteessa opintojen aikana
Härkönen, Veera; Virkkunen, Siiri (2020)
Härkönen, Veera
Virkkunen, Siiri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067539
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia AMK-opiskelijoiden kokemuksia henkisestä väkivallasta opintojen aikana. Tavoitteena oli tuottaa uutta tutkittua tietoa henkisen väkivallan kokemisesta nimenomaan korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää henkisen väkivallan eri ilmenemismuotoja sekä sen vaikutuksia opinnäytetyöhön osallistuneiden opintoihin ja elämään. Opinnäytetyöhön osallistui kuusi (6) henkilöä, joista kolme (3) vastasi sähköpostikyselyyn ja kolmea (3) haastateltiin.
Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Sekä haastatteluissa että sähköpostikyselyissä käytettiin samaa teemahaastattelurunkoa ja aineiston analyysissa käytettiin teemoittelua. Haastattelurunko piti sisällään kolme eri teemaa, jotka olivat koettu henkinen väkivalta AMK-opintojen aikana, henkisen väkivallan vaikutukset opintoihin ja elämään kokonaisuudessaan. Tutkimustulokset ovat syntyneet näiden teemojen pohjalta.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat henkisen väkivallan kokemuksien vaikuttaneen heidän opintoihinsa ja elämäänsä. Osallistujat kuvailivat henkisen väkivallan ilmenneen eri muotoina ja tapahtuneen päivittäin tavallisessa arjessa vieden henkisiä voimavaroja. Väkivallan koettiin vaikuttavan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin eri tavoin. Opiskelu koettiin raskaaksi ja osa kertoi opintojen venyneen tai keskeytyneen. Henkisen väkivallan kokemuksia alettiin käsittelemään vasta myöhään väkivaltaisesta suhteesta eroamisen jälkeen. Osa tutkimukseen osallistuneista kuvaili saaneensa monia erilaisia ammatillisen avun ja tuen muotoja. Tukea saatiin esimerkiksi työterveydestä, sosiaalityöntekijältä ja psykiatriselta sairaanhoitajalta. Tukea saatiin myös ystäviltä ja läheisiltä.
Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Sekä haastatteluissa että sähköpostikyselyissä käytettiin samaa teemahaastattelurunkoa ja aineiston analyysissa käytettiin teemoittelua. Haastattelurunko piti sisällään kolme eri teemaa, jotka olivat koettu henkinen väkivalta AMK-opintojen aikana, henkisen väkivallan vaikutukset opintoihin ja elämään kokonaisuudessaan. Tutkimustulokset ovat syntyneet näiden teemojen pohjalta.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat henkisen väkivallan kokemuksien vaikuttaneen heidän opintoihinsa ja elämäänsä. Osallistujat kuvailivat henkisen väkivallan ilmenneen eri muotoina ja tapahtuneen päivittäin tavallisessa arjessa vieden henkisiä voimavaroja. Väkivallan koettiin vaikuttavan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin eri tavoin. Opiskelu koettiin raskaaksi ja osa kertoi opintojen venyneen tai keskeytyneen. Henkisen väkivallan kokemuksia alettiin käsittelemään vasta myöhään väkivaltaisesta suhteesta eroamisen jälkeen. Osa tutkimukseen osallistuneista kuvaili saaneensa monia erilaisia ammatillisen avun ja tuen muotoja. Tukea saatiin esimerkiksi työterveydestä, sosiaalityöntekijältä ja psykiatriselta sairaanhoitajalta. Tukea saatiin myös ystäviltä ja läheisiltä.