”Meidän oma jätekerho”: Toiminnallinen opas varhaiskasvatuksen ympäristökasvatukseen
Latvala, Elina (2020)
Latvala, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067557
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on löytää toiminnallisia tapoja ympäristökasvatuksen toteuttamiseksi Pilke luontopäiväkoti Vihreä Willan arjessa. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, ja toimivien menetelmien löytämiseksi Pilke luontopäiväkoti Vihreässä Willassa on toteutettu ympäristökasvatusta erilaisin toi-minnallisin menetelmin ja sitä on havainnoitu keväällä 2019. Opinnäytetyön produktina toteutettiin päiväkodille opas ympäristökasvatuksen työvälineeksi. Opas on tarkoitettu vain yhteistyötahopäiväkodin käyttöön, eikä se ole julkinen.
Opinnäytetyön teoriataustassa avataan käsitteitä ympäristö ja ympäristökasvatus sekä ympäristökasvatuksen historiaa. Lisäksi teoriataustassa avataan varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatussuunnitelman käsitteitä sekä tuodaan esiin lain ja varhaiskasvatussuunnitelman määritykset. Keskeisenä työssä on myös perehtyminen kulutuskulttuuriin ja sen tuomaan ympäristökasvatuksen tarpeellisuuteen. Lisäksi korostuu varhaiskasvatuksen merkitys ympäristökasvatuksen toteuttamisessa.
Toiminnallisessa osiossa tärkeiksi tekijöiksi nousivat lasten toimijuus, itse tekeminen ja havainnoiminen kasvattajan ollessa mahdollistajana ja innostajana. Opas on koottu näistä hyväksi koetuista ympäristökasvatuksen menetelmistä. Oppaaseen on sisällytetty teoriatietoa ympäristökasvatuksesta, toiminnallisia ideoita valokuvin varusteltuna sekä vinkkejä ja tietoja kasvattajien tueksi. Opas muodostui 21 sivun ja kolmen liitteen mittaiseksi, ja se toteutettiin ekologisesti sähköiseen muotoon.
Oppaan toiminnallisuuden kautta lasten ympäristötietoisuus lisääntyi projektin aikana, ja he saivat kokemuksia omasta pystyvyydestä ja mahdollisuuksista vaikuttaa ympäristön hyvinvointiin. Yhteistyötahon palaute oppaasta oli positiivista ja erityisesti lasten osallistumista pidettiin merkittävänä, sillä se on yksi päiväkodin arvoista. Eri oppimisen osa-alueiden huomioimista pidettiin tärkeänä ja oppaan kuvat sekä vinkit koettiin hyviksi.
Opinnäytetyön teoriataustassa avataan käsitteitä ympäristö ja ympäristökasvatus sekä ympäristökasvatuksen historiaa. Lisäksi teoriataustassa avataan varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatussuunnitelman käsitteitä sekä tuodaan esiin lain ja varhaiskasvatussuunnitelman määritykset. Keskeisenä työssä on myös perehtyminen kulutuskulttuuriin ja sen tuomaan ympäristökasvatuksen tarpeellisuuteen. Lisäksi korostuu varhaiskasvatuksen merkitys ympäristökasvatuksen toteuttamisessa.
Toiminnallisessa osiossa tärkeiksi tekijöiksi nousivat lasten toimijuus, itse tekeminen ja havainnoiminen kasvattajan ollessa mahdollistajana ja innostajana. Opas on koottu näistä hyväksi koetuista ympäristökasvatuksen menetelmistä. Oppaaseen on sisällytetty teoriatietoa ympäristökasvatuksesta, toiminnallisia ideoita valokuvin varusteltuna sekä vinkkejä ja tietoja kasvattajien tueksi. Opas muodostui 21 sivun ja kolmen liitteen mittaiseksi, ja se toteutettiin ekologisesti sähköiseen muotoon.
Oppaan toiminnallisuuden kautta lasten ympäristötietoisuus lisääntyi projektin aikana, ja he saivat kokemuksia omasta pystyvyydestä ja mahdollisuuksista vaikuttaa ympäristön hyvinvointiin. Yhteistyötahon palaute oppaasta oli positiivista ja erityisesti lasten osallistumista pidettiin merkittävänä, sillä se on yksi päiväkodin arvoista. Eri oppimisen osa-alueiden huomioimista pidettiin tärkeänä ja oppaan kuvat sekä vinkit koettiin hyviksi.