Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Effective Mentoring – Mentorin näkökulmia

Vitikka, Sakari; Maanpää, Tytti (2020)

 
Avaa tiedosto
Effective Mentoring opinnäytetyö (778.6Kt)
Lataukset: 


Vitikka, Sakari
Maanpää, Tytti
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077662
Tiivistelmä
Mentorointi on laaja-alainen prosessi, jossa mentori ohjaa ja opastaa nuorempaa tai kokemattomampaa toimijaa, eli mentoroitavaa. Suomessa mentorointia on käytetty jo 1970- luvulta alkaen ja siitä on kehitetty monenlaisia malleja erilaisiin toimintaympäristöihin soveltuvaksi. Mentorointia voidaan käyttää yksilö- tai pienryhmätasolla. Mentorointisuhteen lisäksi nousee esille erilaiset ohjaamistavat, kuten nuorten ohjaus tai elämäntapaohjaus tässä kyseisessä opinnäytetyössä.

Opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite on tutkia mentorien näkökulmia ja kokemuksia mentoroinnista. Tarkoituksena on kerätä tietoa mentorien näkökulmasta HAMKIn pilottihankeesta, jossa he mentoroivat Mustialan ammattiopiston opiskelijoita. Tavoitteena opinnäytetyössä on saada mentoreilta uusia näkökulmia mentorointiin sekä kehittämisideoita.

Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Siihen osallistui 8 (=8) hankkee-seen osallistunutta mentoria. Mentorit ovat toteuttaneet mentorointia keväällä 2019, jolloin tutkimuksen aikana heillä on tuoretta kokemusta mentoroinnista. Teemahaastattelut suoritettiin parihaastatteluina ja aineiston analysointi suoritettiin induktiivisella sisällönanalyysillä.

Tulosten perusteella mentorointiprosessi on ollut aikaa vievää. Koulutuksen mentorit ovat kokeneet hyväksi ja yhteistyö mentoroitavien kanssa on ollut hyvää. Prosessin kannalta kohderyhmän tulee olla oikea ja mentorointisuhteen tarpeeksi pitkä ollakseen hyödyllistä. Mentoroinnista hyötyy mentorit sekä mentoroitavat. Ohjaukselliset ja vuorovaikutustaidot kehittyivät mentoreilla tuloksien mukaan. Kehittämiskohteiksi nousee oikean kohderyhmän löytäminen, sekä ajan varaaminen prosessiin.

Työn on tilannut Hämeen ammattikorkeakoulu.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste