Yhteistyöverkoston rakentaminen
Tuovinen, Eetu (2020)
Tuovinen, Eetu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077683
Tiivistelmä
Verkostoituminen on tänä päivänä olennainen osa jokaisen menestystä haluavan yrityksen toimintaa. Yrityksen tulee kasvattaa liikevaihtoaan, jotta kasvu ja menestyminen ovat mahdollista.
Strategia, kilpailustrategia, sekä verkosto ovat käsitteitä, jotka yrityksen tulee tuntea puhuttaessa yhteistyöverkoston rakentamisesta ja sen ylläpitämisestä. Tässä opinnäytetyössä käsittelen näitä kolmea tärkeää käsitettä, joihin perehdytään työn teoriaosuudessa. Opinnäytetyön ensimmäisessä teorialuvussa esittelen strategiaa ja sen merkitystä liiketoiminnalle, jonka jälkeen siirryn strategiaprosessin eri malleihin. Luvussa esittellään kolme erilaista mallia, jotka ovat tämän opinnäytetyön tarkoituksenmukaisia. Näistä kolmesta vaihtoehdosta olen valinnut yhden mallin, johon tutustun strategian laadintaprosessin myötä. Luvun lopussa esittelen myös erilaisia strategian työkaluja ja -analyyseja.
Opinnäytetyön toisessa osiossa tutkitaan kilpailustrategioita Michael Porterin opetuksien mukaan. Tässä luvussa tutustutaan arvoketjuun, sekä kilpailuetuun, jota havainnollistetaan Porterin nelikenttämallin perusteella. Teorian viimeisessä luvussa esittellään verkostojen tärkeyttä, sekä yhteistyökumppanuutta. Luvussa perehdytään yhteistyökumppanuuden ominaisuuksiin, vaatimuksiin, sekä valintaprosessiin, joka huipentuu eri auditointeihin.
Opinnäytetyön tutkimus liittyy olennaisesti teorian viimeiseen lukuun. Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa, jonka avulla yhteistyöverkoston rakentaminen on helpointa käynnistää. Verkostoja aiemmin työurallaan luoneet ja kehittäneet ammattilaiset auditoivat useita yrityksiä ja perehtyvät potentiaalisiin kumppaniehdokkaisiin täysin. Työn lopuksi analysoidaan omaa onnistumista opinnäytetyöprojektissa.
Tämä opinnäytetyö suoritetaan toimeksiantona ja se suoritetaan toukokuun ja maaliskuun välisenä aikana vuonna 2019 ja 2020.
Strategia, kilpailustrategia, sekä verkosto ovat käsitteitä, jotka yrityksen tulee tuntea puhuttaessa yhteistyöverkoston rakentamisesta ja sen ylläpitämisestä. Tässä opinnäytetyössä käsittelen näitä kolmea tärkeää käsitettä, joihin perehdytään työn teoriaosuudessa. Opinnäytetyön ensimmäisessä teorialuvussa esittelen strategiaa ja sen merkitystä liiketoiminnalle, jonka jälkeen siirryn strategiaprosessin eri malleihin. Luvussa esittellään kolme erilaista mallia, jotka ovat tämän opinnäytetyön tarkoituksenmukaisia. Näistä kolmesta vaihtoehdosta olen valinnut yhden mallin, johon tutustun strategian laadintaprosessin myötä. Luvun lopussa esittelen myös erilaisia strategian työkaluja ja -analyyseja.
Opinnäytetyön toisessa osiossa tutkitaan kilpailustrategioita Michael Porterin opetuksien mukaan. Tässä luvussa tutustutaan arvoketjuun, sekä kilpailuetuun, jota havainnollistetaan Porterin nelikenttämallin perusteella. Teorian viimeisessä luvussa esittellään verkostojen tärkeyttä, sekä yhteistyökumppanuutta. Luvussa perehdytään yhteistyökumppanuuden ominaisuuksiin, vaatimuksiin, sekä valintaprosessiin, joka huipentuu eri auditointeihin.
Opinnäytetyön tutkimus liittyy olennaisesti teorian viimeiseen lukuun. Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa, jonka avulla yhteistyöverkoston rakentaminen on helpointa käynnistää. Verkostoja aiemmin työurallaan luoneet ja kehittäneet ammattilaiset auditoivat useita yrityksiä ja perehtyvät potentiaalisiin kumppaniehdokkaisiin täysin. Työn lopuksi analysoidaan omaa onnistumista opinnäytetyöprojektissa.
Tämä opinnäytetyö suoritetaan toimeksiantona ja se suoritetaan toukokuun ja maaliskuun välisenä aikana vuonna 2019 ja 2020.