En inblick i motivationer att välja nätverksmarknadsföring över traditionellt företagande
Mäntylampi, Jenny (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077813
Tiivistelmä
Nätverksmarknadsföring har varit relevant sedan 1900-talet. Industrin har vuxit och förändrats under åren, men vad är det egentligen som lockar människor till att driva nätverksmarknadsörings verksamhet? Detta är vad temat av denna studie är. Syftet är att få en inblick i motivationerna varför människor väljer nätverksmarknadsföring istället för traditionellt företagande. Denna studie är kvalitativ och använder induktiv metod som förfaringssätt. Syftet är att få en större förståelse i varför nätverksmarknadsföring är ännu relevant idag, trots människors fördomar och negativa associationer med verksamheten. Till begränsningarna av denna studie hör begränsad mängd relevant kvantitativt data som kunde användas som material. Materialet som studien använder sig av i analysen är observationer och anteckningar från diverse evenemang, samt transkriptioner av diverse seminarium. Materialet samlas in med hjälp av fem olika respondenter. Både retorisk analys och stegvis tematisk analys utförs och de mest relevanta resultaten presenteras. Resultaten indikerar att människor lockas till att driva nätverksmarknadsförings verksamhet genom effektiv användning av diverse argumentationsteknik och försäljningsteknik, tillsammans med argument för nätverksmarknadsförings verksamheten som att det skulle kunna möjliggöra en större grad av lycka, frihet, flexibilitet och självförverkligande än vad traditionellt företagande eller arbetande kan. I diskussionskapitlet ges det förslag på fortsatta studier inom ämnet nätverksmarknadsföring med motivationer baserat på resultaten av studien.