HYVÄN MIELEN TYÖPAIKKA -MERKKI Mielenterveyttä edistävän konseptin kehittäminen palvelu-muotoilun keinoin
Hansen, Maija (2020)
Hansen, Maija
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077838
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa Hyvän mielen työpaikka-merkin innovointi- ja kehittämisprosessia vuonna 2019. Merkkiä on innovoitu MIELI Suomen Mielenterveys ry:ssä osana Sosiaali- ja terveysministeriön Hyvän mielen työpaikka -hanketta vuosina 2019 - 2020. MIELI ry on valtakunnallinen kansalais- ja kansanterveysjärjestö, joka edistää kaikkien yhtäläisiä oikeuksia mielenterveyteen. Hyvän mielen työpaikka-merkin tarkoituksena on tarjota työpaikoille tietoa, keinoja ja prosessimalli mielenterveyden edistämiseksi työntekijä-, työyhteisö ja organisaation toiminnan tasoilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata innovaatioprosessia, jolla hyvän mielen työpaikka -merkkiä on kehitetty. Merkkiä kehitettiin sekä tuotteena että palveluna. Työssä kuvataan, miten innovaatioprosessissa edettiin ja millaisia valintoja tehtiin merkin sisältöjen ja toiminnallisuuksien suhteen. Merkki muodostuu kriteereistä ja niitä tukevista suosituksista, prosessimallista eli suositellusta toimintatavasta ottaa merkki käyttöön, merkin elinkaaresta hakemisesta myöntämiseen, merkin kokoavasta digitaalisesta alustasta sekä merkkiä kehittävän organisaation antamasta palvelulupauksesta.
Merkin kehitys eteni palvelumuotoilun keinoin tuplatimanttimallilla. Merkin kehittäminen aloitettiin kokoamalla tutkimus- ja kokemustietoa mielenterveyden peruspilareista työelämässä. Sen lisäksi ymmärrystä kerättiin muiden merkkien ja mielenterveyttä työelämässä edistävien toimintamallien benchmarkingilla. Näistä koostettiin erilaisia merkkiin liittyviä elementtejä ja merkin muotoa. Näitä testattiin ja demonstroitiin asiakkailla ja asiantuntijoilla, ja lopuksi koottiin Hyvän mielen työpaikka-merkin konseptia prototyypin rakentamista varten. Itse prototyyppi ja sen testaus rajautui tästä opinnäytetyöstä pois. Työssä ei myöskään kuvata brändityötä.
Merkillä on yhteiskunnallinen tilaus, koska mielenterveysperustaiset poissaolot ovat kasvussa ja työelämä vaatii mielenterveystaitoja niin yksilöltä kuin koko yhteisöltä. Työpaikoilla kaivataan konkreettisia keinoja, joita voi soveltaa kussakin työpaikassa. Merkki tarjoaa asiantuntevan tahon luoman konseptin työpaikoille ottaa mielenterveyttä edistävät keinot käyttöön. Mielenterveys on menestystekijä, joka vaikuttaa niin yksilötasolla kuin yhteisötasolla. Mielenterveystaidot ovat tulevaisuuden työelämässä keskeisiä taitoja, kun työelämä edellyttää muutoskyvykkyyttä, vuorovaikutustaitoja ja uuden oppimista.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata innovaatioprosessia, jolla hyvän mielen työpaikka -merkkiä on kehitetty. Merkkiä kehitettiin sekä tuotteena että palveluna. Työssä kuvataan, miten innovaatioprosessissa edettiin ja millaisia valintoja tehtiin merkin sisältöjen ja toiminnallisuuksien suhteen. Merkki muodostuu kriteereistä ja niitä tukevista suosituksista, prosessimallista eli suositellusta toimintatavasta ottaa merkki käyttöön, merkin elinkaaresta hakemisesta myöntämiseen, merkin kokoavasta digitaalisesta alustasta sekä merkkiä kehittävän organisaation antamasta palvelulupauksesta.
Merkin kehitys eteni palvelumuotoilun keinoin tuplatimanttimallilla. Merkin kehittäminen aloitettiin kokoamalla tutkimus- ja kokemustietoa mielenterveyden peruspilareista työelämässä. Sen lisäksi ymmärrystä kerättiin muiden merkkien ja mielenterveyttä työelämässä edistävien toimintamallien benchmarkingilla. Näistä koostettiin erilaisia merkkiin liittyviä elementtejä ja merkin muotoa. Näitä testattiin ja demonstroitiin asiakkailla ja asiantuntijoilla, ja lopuksi koottiin Hyvän mielen työpaikka-merkin konseptia prototyypin rakentamista varten. Itse prototyyppi ja sen testaus rajautui tästä opinnäytetyöstä pois. Työssä ei myöskään kuvata brändityötä.
Merkillä on yhteiskunnallinen tilaus, koska mielenterveysperustaiset poissaolot ovat kasvussa ja työelämä vaatii mielenterveystaitoja niin yksilöltä kuin koko yhteisöltä. Työpaikoilla kaivataan konkreettisia keinoja, joita voi soveltaa kussakin työpaikassa. Merkki tarjoaa asiantuntevan tahon luoman konseptin työpaikoille ottaa mielenterveyttä edistävät keinot käyttöön. Mielenterveys on menestystekijä, joka vaikuttaa niin yksilötasolla kuin yhteisötasolla. Mielenterveystaidot ovat tulevaisuuden työelämässä keskeisiä taitoja, kun työelämä edellyttää muutoskyvykkyyttä, vuorovaikutustaitoja ja uuden oppimista.