Traumaperäisen pneumo- ja hemothorax- potilaan hoitotyö
Alusniemi, Aura; Jaatinen, Mikko (2020)
Alusniemi, Aura
Jaatinen, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077807
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ilma- ja veririntapotilaan hoidosta kertovan opetusvideon tuottamisprosessi. Opinnäytetyön tavoitteena on, että opetusvideota käyte-tään muiden opetusmateriaalien ja -menetelmien kuten kirjallisen teoriatiedon ja simulaa-tio-oppimisen tukena. Aihe on tärkeä, koska vakavan thorax- alueen vamman ulkoiset merkit voivat olla vaikeasti havaittavissa.
Aihe on myös tärkeä sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisen kannalta, koska opetusvideo tukee oppimista teoriatiedon lisäksi. Traumaperäiset rintakehävammat ovat yleisiä esimer-kiksi kolaripotilaalla.
Aiheen opinnäytetyöhön saimme Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululta, ja aihe vali-koitui oman mielenkiinnon mukaan. Olemme syventäneet opintoja päivystys- ja tehohoito-työhön. Videota voidaan käyttää esimerkiksi akuutti- ja tehohoitotyön opinnoissa ja ennen simulaatio-opetusta. Video toimii kohderyhmän eli sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksen tukena ja havainnollistaa pneumo- ja hemothorax eli ilma- ja veririntapotilaan hoitotyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella menetelmällä, joka koostuu raportista ja opetus-videosta. Raportissa on teoriatietoa ilma- ja veririnnan tunnistamisesta ja hoidosta sekä opetusvideon suunnittelemisesta, käsikirjoittamisesta, kuvaamisesta, editoinnista ja julkai-semisesta. Opetusvideolla opetetaan tunnistamaan ja hoitamaan pneumo- ja hemothorax-potilasta.
Opetusvideo tuotettiin yhdessä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kanssa. Opin-näytetyöprosessissa perehdyimme pneumo- ja hemothoraxpotilaan hoitoon. Opetusvide-ossa kerrotaan vaihe vaiheelta traumaperäisen pneumo- ja hemothoraxpotilaan hoitotyös-tä. Materiaalina käytetään ajankohtaista kirjallisuutta ja kotimaisia ja ulkomaisia tutkimuk-sia. Opetusvideon tekoon haimme tietoa kirjallisuudesta ja saimme ulkopuolista apua kä-sikirjoitukseen ja editointivaiheeseen. Opetusvideo on kuvattu Kaakkois-Suomen ammat-tikorkeakoululla, Mikkelin kampuksella koulun tiloja ja välineitä käyttäen. Opetusvideota voisi kehittää jatkossa tutkimalla, kuinka se palveli tarkoitustaan. Opiskelijoille voisi esi-merkiksi teettää kyselyn opetusvideon hyödyllisyydestä: Tukiko se teoriatietoa ja edistikö se oppimista?
Aihe on myös tärkeä sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisen kannalta, koska opetusvideo tukee oppimista teoriatiedon lisäksi. Traumaperäiset rintakehävammat ovat yleisiä esimer-kiksi kolaripotilaalla.
Aiheen opinnäytetyöhön saimme Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululta, ja aihe vali-koitui oman mielenkiinnon mukaan. Olemme syventäneet opintoja päivystys- ja tehohoito-työhön. Videota voidaan käyttää esimerkiksi akuutti- ja tehohoitotyön opinnoissa ja ennen simulaatio-opetusta. Video toimii kohderyhmän eli sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksen tukena ja havainnollistaa pneumo- ja hemothorax eli ilma- ja veririntapotilaan hoitotyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella menetelmällä, joka koostuu raportista ja opetus-videosta. Raportissa on teoriatietoa ilma- ja veririnnan tunnistamisesta ja hoidosta sekä opetusvideon suunnittelemisesta, käsikirjoittamisesta, kuvaamisesta, editoinnista ja julkai-semisesta. Opetusvideolla opetetaan tunnistamaan ja hoitamaan pneumo- ja hemothorax-potilasta.
Opetusvideo tuotettiin yhdessä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kanssa. Opin-näytetyöprosessissa perehdyimme pneumo- ja hemothoraxpotilaan hoitoon. Opetusvide-ossa kerrotaan vaihe vaiheelta traumaperäisen pneumo- ja hemothoraxpotilaan hoitotyös-tä. Materiaalina käytetään ajankohtaista kirjallisuutta ja kotimaisia ja ulkomaisia tutkimuk-sia. Opetusvideon tekoon haimme tietoa kirjallisuudesta ja saimme ulkopuolista apua kä-sikirjoitukseen ja editointivaiheeseen. Opetusvideo on kuvattu Kaakkois-Suomen ammat-tikorkeakoululla, Mikkelin kampuksella koulun tiloja ja välineitä käyttäen. Opetusvideota voisi kehittää jatkossa tutkimalla, kuinka se palveli tarkoitustaan. Opiskelijoille voisi esi-merkiksi teettää kyselyn opetusvideon hyödyllisyydestä: Tukiko se teoriatietoa ja edistikö se oppimista?