Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hyvinvointia tukevan valaistuksen suunnittelu : Circadian Stimulus -arvon avulla suunniteltu luokkahuone

Kaipola, Sami (2020)

Avaa tiedosto
Kaipola_Sami.pdf (2.870Mt)
Lataukset: 


Kaipola, Sami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077799
Tiivistelmä
Valaistus, joka edesauttaa ihmisen luonnollisen rytmin ylläpitämistä, on avain tehokkuuteen. Siksi opinnäytetyön taustaksi oli valittu ihmiskeskeinen valaistus eli hyvinvointia edistävä valaistus. Ihmiskeskeinen valaistus pyrkii mukailemaan luonnonvalon väri- ja kirkkausvaihtelua. Tämän valon avulla vaikutetaan näköelimen kautta välittyviin ihmisen visuaalisiin ja ei-visuaalisiin toimintoihin. Opinnäytetyö tehtiin yhdessä Greenled Oy:n kanssa ja tarkoituksena oli selvittää, kuinka toteutetaan hyvinvointia tukeva valaistus kouluympäristöön eli luokkahuoneeseen. Tavoitteena oli vertailla luokkahuoneeseen Greenled Oy:n ja Glamoxin valaisimia DIALux-ohjelman avulla ja löytää lopputuloksena paras valaistusratkaisu.

Valaisimien vertailu pohjautuu teoriatietoon erilaisista artikkeleista ja circadian stimulus -laskurilla saatuihin tuloksiin. Circadian stimulus -arvo eli CS-arvo kertoo, kuinka monta prosenttia yöllisen melatoniinin tuotannosta tietynlainen valoaltistus vaimentaa tunnin altistuksen jälkeen. Vertailua varten CS-laskurilla laskettiin LED-valonlähteille valomäärät, joita sitten verrattiin valaistuslaskennasta saatuihin sylinterivalaistusvoimakkuuden luksimääriin. Toisena tavoitteena oli täyttää standardin SFS-EN 12464-1:2011 asettamat vaatimukset luokkatilalle.

Tuloksena vertailusta saatiin, että Greenledin Alfa line GEN2 -valaisin leveällä valonjaolla varustettuna oli paras ratkaisu vertailluista valaisimista luokkahuoneen valaisemiseksi. Valaisin täytti standardin SFS-EN 12464-1:2011 luokkatilaan asettamat vaatimukset, sekä CS-laskurilla lasketut vertikaalivalaistuksen vaatimat luksimäärät 5 000 K LED-valonlähteelle. Vertailun tulokset tukivat teoriaa siitä, että 4 000 K -valonlähteellä CS-arvon vaatimaan 0,3 tasoon pääsemiseen tarvittiin valaisimesta paljon valotehoa. Johtopäätöksenä työn perusteella voidaan päätellä, että hyvinvointia tukevan valaistuksen suunnittelussa on kiinnitettävä huomiota valaisimen värilämpötilaan, valonjakoon ja valotehoon, koska niillä on merkitystä sylinterivalonvoimakkuuden luksimäärään. Vertailussa samalla valaisimella esimerkiksi valonjaon muuttaminen aiheutti muutaman kymmenen luksin muutoksen sylinterivalaistusvoimakkuudessa. Jatkotutkimusaiheena voisi ottaa mukaan näkökulman, joka huomioi valaistuksen ohjauksen ja sen vaikutuksen valaistuksen aiheuttamaan energiankulutukseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste