Stresshanteringsmetoder hos högskolestuderande: en systematisk litteraturstudie
Bagge, Jennie (2020)
Bagge, Jennie
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077827
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitkä stressinhallintamenetelmät voivat lievittää korkeakouluopiskelijoiden stressiä. Tutkimuskysymykset ovat: Minkälaiset stressinhallintamenetelmät voivat lievittää korkeakouluopiskelijoiden stressiä? Mitä tuloksia korkeakouluopiskelijat saivat stressinhallintamenetelmistä?
Opinnäytetyö on systemaattinen kirjallisuustutkielma. Yhdeksän artikkelin tulokset analysoitiin sisältöanalyysin avulla. Yhteenveto artikkeleista löytyy liitteestä. Teoreettisena lähtökotana on käyttänyt Dorothea Oremin teoriaa omahoidosta.
Tulokset näyttävät mitkä stressinhallintamenetelmät ovat olleet tehokkaita opiskelijoilla, esimerkiksi stressinhallintaohjelmat, online interventiot, mindfulness, hengitysharjoitukset, liikeperusteisia kursseja sekä vapaa-ajanharrastuksia.
Menetelmät ovat vaikuttaneet stressin lievittämiseen, stressinhallintokyvyn
paranemiseen, lisännyt psykososiaalista sopeutumista, lievittänyt ahdistusta sekä masennuksen oireita, lisännyt tietoista läsnäoloa ja läsnäolon hallintaa, lisännyt itse hallintaa ja elinvoimaa, parantanut unta ja alentanut verenpainetta sekä sykettä. Stressinhallintamenetelmiä voidaan opettaa opiskelijoille opiskelijoiden terveydenhoidon kautta.
Opinnäytetyö on systemaattinen kirjallisuustutkielma. Yhdeksän artikkelin tulokset analysoitiin sisältöanalyysin avulla. Yhteenveto artikkeleista löytyy liitteestä. Teoreettisena lähtökotana on käyttänyt Dorothea Oremin teoriaa omahoidosta.
Tulokset näyttävät mitkä stressinhallintamenetelmät ovat olleet tehokkaita opiskelijoilla, esimerkiksi stressinhallintaohjelmat, online interventiot, mindfulness, hengitysharjoitukset, liikeperusteisia kursseja sekä vapaa-ajanharrastuksia.
Menetelmät ovat vaikuttaneet stressin lievittämiseen, stressinhallintokyvyn
paranemiseen, lisännyt psykososiaalista sopeutumista, lievittänyt ahdistusta sekä masennuksen oireita, lisännyt tietoista läsnäoloa ja läsnäolon hallintaa, lisännyt itse hallintaa ja elinvoimaa, parantanut unta ja alentanut verenpainetta sekä sykettä. Stressinhallintamenetelmiä voidaan opettaa opiskelijoille opiskelijoiden terveydenhoidon kautta.